Vanaf zondag 15 december rolt de NMBS haar treinaanbod uit voor 2025, maar daarbij vallen verschillende verbindingen weg. Zo gaat een veelgebruikte verbinding om van Dendermonde naar Brussel Noord en Brussel Centraal te raken, op de schop. Een petitie om daar een stokje voor te steken, verzamelde intussen meer dan 5.300 handtekeningen.
Pendelaars ontstemd over geschrapte trein tussen Dendermonde en Brussel
“De nieuwe dienstregeling voorziet slechts één stoptrein per uur tussen Dendermonde en Brussel Noord/Brussel Centraal", klinkt het in de petitie. "Reizigers uit onder meer Asse, Merchtem en Opwijk kunnen hierdoor voortaan slechts één trein per uur nemen in plaats van twee. Terwijl de treinen nu al overvol zitten, krijgen we dus nog minder treinen.”
De beslissing van de NMBS om een route te schrappen waarbij pendelaars naar Brussel kunnen overstappen in Jette, is voor veel reizigers onbegrijpelijk. “Ik neem de trein iedere ochtend naar het Noordstation om 10 voor 8 en moet nu al altijd rechtstaan”, vertelt Nina Mares uit Asse, de initiatiefneemster van de petitie tegen de aangepaste dienstregeling. “Dit raakt echt veel mensen, een vrouw uit Opwijk stuurde me al dat ze nu onmogelijk nog op tijd op haar werk raakt om 6 uur.”
Mares wijst er ook op dat het Noordstation één van de drukste stations van ons land is. “Deze beslissing is echt jammer omdat de trein gewoon het meest logische vervoersmiddel is vanuit Asse, maar we gaan er op achteruit. In de jaren 2000 waren er nog drie treinen per uur.”
Ook reizigersorganisatie TreinTramBus steunde de petitie al met een post op Facebook die intussen 129 keer werd gedeeld. Op dinsdag 17 december staat ook een actie gepland om massaal op de stoptrein te springen “om te tonen dat de nieuwe dienstregeling problemen zal geven.”
‘Weinig keuze’
Bij de NMBS legt woordvoerder Dimitri Temmerman uit dat de NMBS ieder jaar aanpassingen aan het net moet doorvoeren, afhankelijk van de beschikbare spoorinfrastructuur, het beschikbare treinmaterieel en het personeel. “Wij zijn niet de enige treinmaatschappij die rijbanen aanvraagt bij Infrabel, ook de internationale treinen en de goederentreinen breiden uit.”
Temmerman legt uit dat bij één van de treinen die de overstap in Jette mogelijk maakten, de dienstverlening moest worden aangepast waardoor de uren niet meer aansluiten. De treinen rijden dus nog, maar de overstap valt weg. “Wij hebben daar helaas weinig keuze in, maar proberen wel altijd op zoek te gaan naar de opties die zoveel mogelijk voordeel opleveren en zo weinig mogelijk pendelaars treffen.”
Andere veranderingen
Naast de geschrapte trein tussen Dendermonde en Brussel zijn er nog enkele veranderingen voor de Brusselse treinreizigers. Zo zullen tussen Antwerpen en Brussel in 2025 vier in plaats van vijf IC-treinen rijden. Voor de bestaande IC22-verbinding heeft NMBS rijpaden verloren aan Eurostar, en dat na een arbitrageprocedure ingesteld door Infrabel.
Het traject van de S3-treinen Dendermonde-Brussel-Zottegem wijzigt waardoor deze treinen ook niet meer stoppen in Anderlecht. Dit is een tijdelijke situatie die zal wijzigen in juni 2025, door de evolutie van de werken in Denderleeuw.
Eerder was er ook al ophef over de schrapping van de rechtstreekse trein tussen Sint-Niklaas en Brussel. De reizigers zullen moeten overstappen in Dendermonde.
Temmerman geeft wel mee dat de doelstelling om het treinaanbod in 2025 met 2 procent uit te breiden behouden blijft, al zal dat in Brussel vooral vanaf juni voelbaar zijn. Zo zal de S81 tussen Schaarbeek, Brussel-Schuman, Ottignies en Louvain-la-Neuve voortaan de hele dag rijden, in plaats van enkel tijdens de spits.
In juni 2025 worden ook de werken van Infrabel aan de Carsoelbrug in Sint-Job beëindigd. Er zullen dan opnieuw twee sporen beschikbaar zijn op de spoorlijn tussen Brussel-Luxemburg en het station van Sint-Job in Ukkel waardoor er opnieuw meer S-treinen kunnen rijden tussen Brussel-Luxemburg en Nijvel enerzijds en tussen Brussel-Luxemburg, Halle en Edingen anderzijds.
Lees meer over: Brussel , Jette , Mobiliteit , Trein , NMBS , pendelaars , Asse , treinstation Jette , station Jette , Brussel Noord , Brussel Centraal
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.