Stad Brussel wil de voetgangerszone op de Anspachlaan voorbehouden voor voetgangers. Een tiental stads- en fietsorganisaties tekenen hier in een open brief verzet tegen aan. “Fietsers worden weggeduwd naar onveilige en oncomfortabele routes.”
Fietsorganisaties klagen verbod voetgangerszone aan: ‘Als paria’s behandeld’
Steps, fietsen en andere tweewielers moeten, vermoedelijk vanaf eind februari, via alternatieve routes door het centrum, want de voetgangerszone is voortaan off limits. Dat staat in het nagelnieuwe meerderheidsakkoord van de Stad Brussel en moet de zone toegankelijker maken voor voetgangers.
Voor verschillende organisaties – waaronder de Fietsersbond, Heroes for Zero en Bral – is die beslissing evenwel onbegrijpelijk. “In een periode waarin de dramatische fietscrashes zich opstapelen, krijgen fietsers de boodschap dat ze zelf het gevaar zijn”, klinkt het.
Ze menen dat alle fietsers nu gestraft dreigen te worden voor het asociale gedrag van een kleine minderheid van stepgebruikers en fietsers. “Uit politieacties blijkt dat de meeste ‘gewone fietsers’ zich wel degelijk aan de regels houden. Moeten zij gestraft worden voor het gedrag van enkelingen?", klinkt het. "Wij vragen sensibilisatie en meer controle op, en bestraffing van onaangepast gedrag van fietsers.”
Lees verder onder de foto.
'Schijnoplossing’
Het stadsbestuur biedt als alternatief wel de as Lakensestraat–Zwarte Lievevrouwstraat–Van Arteveldestraat–Anderlechtsesteenweg aan die parallel loopt, maar volgens de organisaties is dat nauwelijks een oplossing.
“Die straten verzuipen in druk gemotoriseerd verkeer, bussen rijden in twee richtingen en het is een fietszone waar automobilisten het inhaalverbod niet respecteren. Daarnaast ligt het wegdek vol putten en verschillende grote werven staan garant voor gevaarlijk werfverkeer. Verkeersfilters heropenen zal de situatie alleen verergeren.”
'Stappen achteruit'
De stadsorganisaties vragen zich af hoe fietsers zich nu nog vlot door het centrum kunnen verplaatsen en wijzen ook op de problemen voor het bestemmingsverkeer. “Wat met de grootste fietsenparking van het Brussels Gewest onder het Beursplein, het fietsherstelatelier van Cyclo of de fietsenwinkel Velofixer? En wat met de leveringen van de vele horeca- en handelszaken met de fiets?”, klinkt het.
De ondertekenaars van de open brief roepen het stadsbestuur op om in haar fietsbeleid geen stappen achteruit te zetten. “Het is hoog tijd voor oplossingen die de fietser niet als paria behandelen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , voetgangerszone , fietsers