De Stad Brussel wil de voetgangerszone op de Anspachlaan voorbehouden voor voetgangers. Steps, fietsen en andere tweewielers moeten, vermoedelijk vanaf eind februari, via alternatieve routes door het centrum. Dat staat in het meerderheidsakkoord van de Stad Brussel. De Fietsersbond vindt dat met deze maatregel alle fietsers worden gestraft voor iets waarvoor een kleine groep asociale bestuurders verantwoordelijk is.
Stad zal tweewielers verbieden in voetgangerszone Anspachlaan
Wie al eens met de fiets of step over de Anspachlaan rijdt, weet dat dit soms een hachelijke onderneming is. Vooral op het drukste deel is het soms moeizaam laveren tussen de voetgangers. Omgekeerd werd menig voetganger er ook al aangereden of op zijn minst opgeschrikt door een tweewieler.
De Stad Brussel wil de zone daarom in de toekomst voorbehouden voor voetgangers. Eén uitzondering: tussen 4 uur en 11 uur 's ochtends zullen tweewielers nog steeds de as kunnen gebruiken. Tijdens die uren is er ook minder voetgangerspassage en wordt er ook geleverd. Ook tweewielers die geen leververkeer zijn zullen de zone dan kunnen gebruiken.
De maatregel wordt ingevoerd zodra de werken rond het Brucitygebouw afgewerkt zijn, vermeldt de tekst van het akkoord nog. Die werken zouden, onder voorbehoud van de weersomstandigheden, eind februari moeten afgerond zijn.
Fietsers en steppers zullen alternatieve routes moeten gebruiken. De Stad wil met name de fietsas Lakensestraat - Zwarte Lievevrouwstraat - Van Arteveldestraat - Anderlechtsesteenweg verbeteren.
'Problematisch'
“We zagen deze maatregel aankomen, dit lag ook al op tafel in de vorige legislatuur”, zegt Thomas Deweer van de Fietsersbond. “We begrijpen dat er opgetreden wordt tegen inbreuken, maar met deze maatregel worden alle fietsers gestraft voor iets waarvoor een kleine groep associale bestuurders verantwoordelijk is. Dat is problematisch.”
Op dit moment is er ook geen goed alternatief voor de Anspachlaan die een belangrijke as in het centrum vormt, zegt Deweer. “Op de fietsas die het bestuur aanhaalt, worden de regels door autobestuurders vaak niet gerespecteerd. Daarnaast zijn er geregeld werken en is het nog maar de vraag hoe het transitverkeer er de komende jaren zal evolueren.”
Het volledige meerderheidsakkoord vind je hier.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , steps , fietsen , voetgangerszone , Anspachlaan , piétonnier
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.