Enkele staanplaatsen van Flixbus aan het Noordstation worden binnen enkele weken tijdelijk verplaatst naar het einde van de Albert II-laan, in afwachting van een permanent internationaal busstation. Dat zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Flixbus-staanplaatsen Noordstation verhuizen tijdelijk
Iets meer dan een jaar na het dodelijke ongeval met een Flixbus waarbij fietskoerier Sultan Zadran overleed, doet het Gewest opnieuw een ingreep om de verkeerssituatie rond het Noordstation veiliger te maken. Enkele Flixbus-staanplaatsen worden tijdelijk verplaatst van de Albert II-laan, ter hoogte van de FOD Financiën, naar tweehonderd meter verderop op dezelfde laan tussen de Willem De Molstraat en de Rogierstraat, maar dan aan de overkant van de straat.
"Sinds het ongeval is het een en het ander al verbeterd," legt woordvoerder Desmet uit. Er werden onder meer parkeerplaatsten afgezet en paaltjes geplaatst. De verplaatste haltes moeten de veiligheid nu nog meer ten goede komen.
"Door de haltes te verplaatsen, maken we de situatie zo optimaal mogelijk, zodat er minder conflict is met andere weggebruikers," klinkt het. "Maar veel hangt ook af van de chauffeurs. We hebben al veel vergaderingen gehad met Flixbus. Zij geven goede instructies aan de chauffeurs, maar sommigen komen van andere landen, waar ze ook andere verkeersregels gewend zijn."
Internationaal busstation
Intussen is het Gewest nog steeds op zoek naar een nieuwe permanente locatie voor het internationale busstation. Al jaren probeert het Gewest dat te installeren op de Erasmussite in Anderlecht, maar daar was het Anderlechtse stadsbestuur tegen.
Voormalig staatssecretaris Pascal Smet (Vooruit.brussels) noemde het feit dat Brussel nog altijd geen internationaal busstation heeft dinsdag in een tweet "een ramp." "Vijf jaar geleden lag alles klaar om dit aan Erasmus te ontwikkelen. Sindsdien gebeurde er niets meer."
"Er wordt geclaimd dat alles klaarlag," reageert Desmet. "Maar er was nog geen akkoord en het terrein was nog niet beschikbaar." Intussen heeft het Gewest perspective.brussels, het expertisecentrum voor territoriale ontwikkeling, wel de opdracht gegeven om de haalbaarheid van de site voor het busstation te bestuderen. "We proberen intussen draagvlak te creëren. Maar er is nog niets definitief," klinkt het.
Een verplaatsing naar de Erasmussite – met de afhankelijkheid van slechts één metrolijn en geen treinstation met tientallen connecties – zou de bussen de facto wel een pak minder toegankelijk maken. Dat terwijl bussen vaak een goedkoop alternatief zijn voor de auto. "Dat is inderdaad niet optimaal," geeft de woordvoerder toe. "Idealiter ligt het station natuurlijk aan een grote mobiliteitshub, maar de ruimte is er gewoon niet in het centrum."
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Flixbus , Noordstation