De Gewestelijke Overheidsdienst Brussel heeft haar plannen voorgesteld voor de herontwikkeling van de Rogierpassage aan het Noordstation. Er moeten onder meer flexwerkplekken komen en een grote fietsenstalling. Burgemeester Emir Kir waarschuwt voor het vertrek van ondernemers in de tunnel. Volgens hem zal de plek nog gevaarlijker worden als de sociale controle vanuit de handelsruimtes wegvalt.
Fietsparking en flexwerkplekken: plannen voor vernieuwde Rogierpassage
De Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) bereidt een openbaar onderzoek voor naar de renovatie van de Karel Rogierpassage, een winderige en desolate passage nabij het Noordstation. Dat moet een soort etalage worden, met onder meer ruimte voor de administratie om publiek te ontvangen, flexwerkplekken en een fietsparking, eventueel ook een fietsenmaker.
“Het doel is om de passage nieuw leven in te blazen, onder andere door extra verlichting, zodat die gaat fungeren als levendige verbinding tussen de twee aanpalende gebieden,” zegt Baptiste Bauvain van de dienst Faciliteiten van de GOB.
“Het idee dateert van vier jaar geleden, maar de uitwerking blijft lastig doordat het budget sinds anderhalf jaar geblokkeerd is." Voor buitengewone uitgaven is de toestemming van de Brusselse regering nodig, en die is er op dit moment niet.
Van kapper tot coworking
Dat terwijl de GOB klaar is om nieuwe stappen te zetten. De Karel Rogierpassage is 2,5 jaar geleden aangekocht door het Gewest, samen met Belfius en de NMBS. Er werd destijds gekozen voor tijdelijke huurcontracten via precaire bezettingen, wat deels werkte. Zo vonden kapperszaak The Beauty Place, concertzaal Motown en coworking Ubuntu Loft er reeds onderdak in de reeks handelspanden aan weerszijden van de tunnel.
Het doel is in de toekomst blijven samenwerken met verschillende verenigingen en de gemeenten "om zo een dynamische ruimte creëren, een plek die altijd bruist,” zegt Bauvain. De GOB diende al een eerste vergunning in, die werd geweigerd door urban.brussels omdat hij niet compleet was. De GOB werkt aan een nieuwe vergunningsaanvraag, laat Bauvin weten aan BRUZZ.
'Buurt levendig maken'
De burgemeester van Sint-Joost-ten-Node, Emir Kir, staat huiverachtig tegenover de plannen. Hij wil de buurt levendiger maken, want dat zorgt volgens hem voor meer veiligheid. Daarom hoopt hij dat de handelsruimtes niet volledig plaats moet maken voor kantoorruimte. “De veiligheid en sociale controle die winkels kunnen bieden, mag niet onderschat worden,” zo schreef hij op 29 november 2023 aan verschillende medewerkers van GOB.
De veiligheid en sociale controle die de winkels bieden, mag niet onderschat worden.
Kir vraagt vandaag opnieuw om het vertrek van de winkeliers zo lang mogelijk uit te stellen en te zorgen dat de cellen niet leeg blijven staan. Zijn vrees is vandaag dezelfde als eind 2023: als de winkels vertrekken, dreigt de passage te veranderen in een "véritable coupe-gorge": een desolate en gevaarlijke plek.
'Meest onveilige station van het land'
De omgeving van het Noordstation kreeg de voorbije jaren veel negatieve aandacht. Het Noordstation dook op in heel wat lijstjes van te mijden plekken, bijvoorbeeld die over de ‘tien smerigste plekken van Brussel’ en ook in de top drie van onveiligste treinstations van het land.
Net als in de omgeving van het Zuidstation klagen omwonenden over vechtpartijen, druggebruik en veel vuil op straat. Het vlakbij gelegen bankkantoor BNP Paris Fortis zette tijdelijk body guards bij de ingang om haar personeel te beschermen.
“De vraag is hoe we meer leven en passage kunnen brengen", geeft ook Bauvin toe. De GOB denkt daarom aan een mix van functies: "van een fietsenmaker tot een ontvangstruimte, tot werkplekken." Volgens hem is het niet eenvoudig voor ondernemers om iets nieuws op te starten in de tunnel, die lang aan haar lot is overgelaten. "Daarom is de renovatie eerst nodig, om daarna mensen aan te trekken.”
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , GOB , karel rogierpassage , Noordstation