Didier Lebrun/ /Photo News

| Ryanair-CEO Michael O'Leary op een persconferentie in januari (archiefbeeld).

Ryanair-CEO O'Leary: ‘Luchthaven Zaventem wordt bestuurd door incompetente mensen’

© BRUZZ - Belga
27/08/2024

Ryanair-CEO Michael O’Leary noemt de leiding van de luchthaven van Zaventem ‘incompetent’, dat schrijft L’Echo. Hij vindt de start- en landingsrechten op Brussels Airport te duur, en zegt dat Charleroi kan profiteren van de steken die Zaventem laat vallen.

De ongeremde CEO van Ryanair, Michael O’Leary, was dinsdag in Brussel, en dat is niet onopgemerkt gebleven. Zo noemde hij de leiding van Brussels Airport ‘incompetent’. “Op Charleroi zullen we volgend jaar met 15 procent groeien, tegenover nul procent op Zaventem", zo haalt hij uit in een persconferentie in Brussel.

Brussels Airport, "is een van de duurste luchthavens van Europa", hekelde O'Leary. "Ze blijven de kosten verhogen, met al twee prijsverhogingen dit jaar, hoewel ze nog onder het trafiekniveau van voor de coronacrisis zitten." “Toen ik gisteren aankwam op Zaventem was het er leeg. Terwijl Charleroi dit jaar dertig procent meer reizigers ziet dan voor de pandemie.”

De beruchte Ryanair-baas kwam naar België om negen nieuwe routes vanop Charleroi aan te kondigen. Brussels Airport moet het tijdens de winter doen met twaalf Ryanair-routes, even veel als tijdens de zomer.

'Zaventem laat steken vallen'

Volgens O’Leary vloeit het succes van de luchthaven in Charleroi deels voort uit de steken die het Zaventem-bestuur laat vallen. "Hoe meer Zaventem de kosten verhoogt, hoe meer Charleroi daarvan profiteert", besluit O'Leary. “Als ze het echt zouden willen, zouden we vanop Zaventem vijf tot zes miljoen reizigers kunnen vervoeren, in plaats van de huidige 1,2 miljoen”, zo denkt de topman van de lagekostenmaatschappij. “Zo zouden ze moeten kunnen profiteren van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie door miljoenen reizigers langs hun duty-freezone te leiden."

In tegenstelling tot Brussels Airport onderhandelt Ryanair met de luchthaven van Charleroi voor beperkte verhogingen van de start- en landingsrechten voor periodes van vijf tot zes jaar, in ruil daarvoor belooft Ryanair voor groei te zorgen voor de Waalse luchthaven.

Meer dan tien miljoen

Ryanair heeft achttien toestellen die Charleroi als thuisbasis hebben, terwijl op Brussels Airport geen enkel Ryanair-vliegtuig zijn thuisbasis heeft. Ryanair sloot namelijk een tweetal jaar geleden zijn basis op Zaventem en vliegt er met toestellen die in het buitenland gebaseerd zijn. Brussels Airport volledig links laten liggen, zal Ryanair niet doen.

O'Leary verwacht dit jaar 8,9 miljoen passagiers te vervoeren van en naar Charleroi en zowat 1,2 miljoen van en naar Zaventem. "We zullen voor het eerst meer dan tien miljoen passagiers hebben in België."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni