De Werkvennootschap

| Het op- en afrittencomplex dat in de plaats komt van het knooppunt Zaventem.

Knooppunt Zaventem wordt een kruispunt met verkeerslichten

© Belga - BRUZZ
07/06/2024

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de omgevingsvergunning voor de herinrichting van het verkeerscomplex van de Ring rond Brussel en de A201-Luchthavenlaan in Zaventem goedgekeurd. Het bestaande complex wordt vervangen en geoptimaliseerd, de nieuwe configuratie wordt een kruispunt met verkeerslichten.

De werken moeten op termijn zorgen voor een betere bereikbaarheid van de luchthavenregio en voor meer veilige fietsverbindingen, zo zegt het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. De geplande werken in de zone Zaventem passen binnen het ruimere programma van de werken aan de Brusselse ring, maar zijn strikt genomen geen onderdeel van de grote werken aan de Ring die op til zijn.

Single Point Interchange

De werken aan de verkeerswisselaar Zaventem voorzien in een totale afbraak van het bestaande complex en de omliggende wegen. Daarna volgt de gefaseerde heraanleg van het knooppunt dat wordt omgevormd tot een SPI (Single Point Interchange). Dat is een moeilijk woord voor een kruispunt met intelligente verkeerslichten boven op de snelweg waar de op- en afritten samenkomen. De op- en afritten van beide rijrichtingen van de R0 zullen op dit kruispunt aansluiten.

Volgens Demir voorzien de plannen ook in het openleggen van de Woluwebeek, de aanleg van groen en van fietspaden en lokale wegen en ook in ruimte voor de luchthaventram. Volgens Wegen en Verkeer zal de nieuwe configuratie ervoor zorgen dat het complex veel minder ruimte inneemt.

Quick win

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) reageert tevreden. "'Het gaat vooruit in het project Werken aan de Ring", aldus Peeters. Zij bestempelt de geplande werken in Zaventem als een 'quick win'. "We investeren hier niet alleen in vlotte en veilige mobiliteit. Net zoals de andere quick wins is dit project een reflectie van alles waar Werken aan de Ring voor staat: een infrastructuurproject gebruiken als hefboom om leefbaarheid, duurzame verplaatsingen, ecologie, ontharding en zelfs het openleggen van waterlopen te realiseren", zegt Peeters. "Dit project is goed voor een investering van zo’n 250 miljoen euro.’’

Actiegroepen

Verschillende actiegroepen zijn evenwel niet overtuigd van de voordelen van het project. Lokale drukkingsgroepen Sterrebeek2000 en 1932works uit Sint-Stevens-Woluwe noemden de werken in januari “overbodig en onveiliger” aan de regionale tv-zender RingTV. “Het bestaande complex werkt optimaal.”

De groepen riepen toen op zo veel mogelijk bezwaarschriften in te dienen tijdens het openbaar onderzoek.

De Werkvennootschap, dat de werken aan de Ring inricht, reageerde toen dat de bruggen van de verkeerswisselaar sowieso aan vervanging toe waren en dat het knooppunt te groot was voor de verkeersstromen die het verwerkt.

Volgens de website van de werken aan de Ring zouden de werkzaamheden in september kunnen starten en vier jaar duren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Ring rond Brussel , A201 , Lydia Peeters , Zuhal Demir , Agentschap Wegen en Verkeer , de Werkvennootschap

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni