4,7 miljard euro: zoveel zou de nieuwe metrolijn 3 van Albert in Vorst tot aan Bordet in Evere kosten. Maar wat zit allemaal in dat bedrag? BRUZZ zet de cijfers op een rijtje.

© Saskia Vanderstichele
| 1793 METRO 3 paneel
Koken kost geld: waarom budget voor metrolijn 3 is verdubbeld naar 4,7 miljard euro
In december 2021 werd de totale kostprijs voor metrolijn 3 nog op 2,25 miljard euro geschat. Volgens de meest recente schatting is dat bedrag intussen gestegen naar 4,7 miljard euro: een verdubbeling.
Maar wat is allemaal mee berekend in dat bedrag? BRUZZ vroeg het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) naar details. Dit is het antwoord.
Er zijn twee stukken metro: de omvorming van de huidige premetrolijn Albert-Noordstation tot een volwaardige metrolijn, waar men nu al een paar jaar mee bezig is. Het tweede stuk is dat van Noordstation naar Bordet in Evere, met zeven extra nieuwe stations. Dat bewuste stuk is nog niet afgeklopt. De aftredende regering wachtte daarvoor op de nieuwe regering.
Albert-Noord: 1,334 miljard euro
De kostprijs voor het stuk Albert-Noordstation wordt nu geschat op 1,334 miljard euro. In 2021 werd voor dit stuk 699 miljoen euro uitgerekend. Dat hier nu 635 miljoen euro bijkomt, is te wijten aan de problemen onder het Zuidpaleis, dat na afbraak moet heropgebouwd worden. Maar ook de schadevergoedingen aan de handelaars en vooral: de inflatie die de prijzen de hoogte injaagt, spelen mee.
Van die 1,334 miljard euro moet nog 977 miljoen uitgegeven worden.
Noord-Bordet: 3,2 miljard
Voor het stuk Noord-Bordet wordt de kost op 3,2 miljard euro geschat, waarvan nog 3,1 miljard euro uit te geven is.
Het graven van de tunnel en metrostations zelf schat Beliris op 1,5 miljard euro. Of dat realistisch is, zal moeten blijken: bij een eerdere aanbesteding waren de offertes van de aannemers fors duurder dan wat Beliris begroot had. Te duur, waardoor de procedure wordt overgedaan.
Andere kosten zijn de metrostelplaats in Haren, de afwerking van de tunnels en metrostations, de uitrusting en (veiligheids)systemen, de werken bovengronds (bijvoorbeeld de heraanleg van het Liedtsplein), de aankoop van terreinen en studies.
Hiervoor werd geen apart kostenoverzicht gegeven.
Keerpunt Noordstation
Dat is er wel voor het nog te graven stukje tunnel onder de treinsporen van het Noordstation, tussen de Vooruitgangstraat en de Aarschotstraat. Die tunnel dient om de metro die van Albert komt te laten keren, in afwachting van de vervolmaking van de hele lijn. Omdat Beliris ook hier de bouwheer is, en de tunnel op termijn de verbinding maakt met het noordelijke stuk van de lijn, wordt deze tunnel budgettair bij het stuk Noord-Bordet en dus bij die 3,2 miljard euro gerekend.
Het graven van die tunnel in de spoorwegberm werd in 2019 op 44 miljoen euro geraamd, maar zou nu 123 miljoen euro gaan kosten.
Een deel van die stijging is te verklaren door technische problemen: het water in de spoorwegberm loopt niet weg. Daarom moet men nu langs de treinsporen een tunnel graven, wat hinder met zich meebrengt en meer kost. Inflatie is de andere grote reden.
De aftredende regering weigert de verdere werken goed te keuren.
Rollend materieel: 173 miljoen euro
Tot slot is er nog het rollend materieel, dat op 173 miljoen euro wordt geschat. 60 miljoen euro moet daarvan nog worden uitgegeven.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , metrowerken
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.