Deelstepoperatoren Lime en Voi leggen zich niet neer bij de beslissing van de Brusselse regering om sinds januari enkel nog steps van concurrenten Bolt en Dott toe te laten in de Brusselse straten. De bedrijven zijn naar de rechtbank getrokken om de keuze aan te klagen.
Lime en Voi naar rechter omdat Brussel niet voor hun steps kiest
Vanaf 1 februari zal Brussel nog maar twee deelstepoperatoren tellen: Bolt en Dott. Eind december besliste de Brusselse regering dat de achtduizend deelsteps die vanaf dan in het gewest overblijven, verdeeld moeten worden tussen die twee operatoren.
Nu blijkt dat het Amerikaanse Lime, via moederbedrijf Uber, en het Zweedse bedrijf Voi vanwege die beslissing naar de rechtbank gestapt zijn. Ze hebben beroep aangetekend tegen de keuze van de Brusselse regering voor de andere operatoren. Deze week zou de rechter uitspraak moeten doen in de zaak.
Volgens Lime was de versnelde procedure van het Gewest - die in minder dan dertig dagen uit 27 aanvragen van vijftien exploitanten koos - niet mogelijk. Andere grote steden trekken volgens de operator maanden uit voor een dergelijke selectie. Lime kondigt dan ook aan dat zijn steps en fietsen niet van de straten zullen verdwijnen tot het einde van de juridische procedure.
Het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) bevestigt dat de aanbieders naar de rechter stapten. "Van Lime verbaast ons dat niet, aangezien het onderdeel is van Uber, een bedrijf dat via rechtszaken en gelobby de wetgeving in verschillende landen en steden probeert om te buigen," klinkt het.
‘Juridische guerilla’
Van den Brandt sprak dinsdagochtend ook in het Brussels parlement over het juridisch getouwtrek. "Het is teleurstellend, want we hebben de operators uitgebreid geraadpleegd voordat we de aanbesteding uitschreven," stelde ze. "Ze waren het er allemaal over eens dat het aantal steps in Brussel beperkt moest worden en beloofden het spel ethisch te spelen."
De groene minister gaf nog aan "in deze juridische guerrilla de hervorming van de stepsector, die essentieel is voor voetgangers en in het bijzonder voor mensen met een beperkte mobiliteit, te verdedigen."
Het gaat Lime en Voi - voor alle duidelijkheid - enkel om de keuze voor deelstepoperatoren. De beslissing voor andere mobiliteitsmodi vechten de bedrijven niet aan. Voi mag, net als Bolt en Dott, vanaf donderdag immers 2.500 deelfietsen aanbieden, een tender die een gelijkaardige procedure kende als die voor de deelsteps waar het bedrijf naast greep.
'Procedure was correct'
Ter herinnering: zeven operatoren deden mee aan de openbare aanbesteding. In tegenstelling tot Lime en Voi is Poppy - dat vandaag nog deelauto's aanbiedt in Brussel - niet van plan om de beslissing aan te vechten. "We waren van tevoren goed op de hoogte van de regels," zegt marketingdirecteur Pierre de Schaetzen. "Iedereen pleitte voor een beslissing zoals deze, want het was niet haalbaar om met bijna tien spelers op de markt te opereren."
Dat Poppy het niet is geworden, is volgens henzelf jammer, maar de procedure was correct. "We hebben verloren en hebben de steps meteen van de markt gehaald," zegt De Schaetzen. De voertuigen zijn verplaatst naar Antwerpen. Toch zal Poppy als de kans zich voordoet, opnieuw een poging wagen om de Brusselse markt te veroveren met deelsteps. "Als de openbare aanbesteding nietig wordt verklaard, zullen we sowieso meedoen met een volgende ronde."
Brusselse deelstepaanbieder stapte eerder naar Raad van State
Ondertussen loopt er ook nog een andere procedure rond de aanbesteding van de deelsteps in Brussel. In het voorjaar van 2023 stapten de Brusselse ondernemers van het deelstepbedrijf Gliize naar de Raad van State omdat ze het er niet mee eens waren dat hun vergunning kon worden afgenomen, een antwoord daarover wordt binnenkort verwacht.
"We hebben er bewust voor gekozen om niet deel te nemen aan de aanbestedingsprocedure," vertelt mede-oprichter Sami Luka. "Wie dat wel deed, verloor automatisch zijn vergunning."
De vergunning vormt de kern van het betoog van de Brusselse ondernemers bij de Raad van State. "We hebben aanzienlijke investeringen gedaan," zegt Luka, die duizend steps van Gliize beheert. "Dat konden we alleen doen omdat we een vergunning van drie jaar hebben gekregen van het Brussels Gewest. En nu verklaart diezelfde overheid dat deze vergunning niet geldig is?"
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Lime , Voi , deelsteps
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.