Er hebben vorig jaar opnieuw meer mensen gebruikgemaakt van de bussen, trams en metro's in Brussel. De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB telde 376 miljoen ritten, 11 procent meer dan in 2022.
Meer mensen namen tram, metro of bus in 2023
Gemiddeld telt de MIVB nu dus meer dan een miljoen ritten per dag. "De stijging is vooral merkbaar in de weekends, dan krijgt het openbaar vervoer almaar vaker de voorkeur boven de wagen", merkt de MIVB op. "Ook 's avonds (na 21 uur), zowel in het weekend als op weekdagen, stijgt het aantal reizigers gestaag." Ondanks het verdere herstel zijn de rittenaantallen van voor de coronacrisis, toen ze ruim boven de 400 miljoen gingen, echter nog niet opnieuw bereikt.
In 2024 staan er heel wat projecten op de MIVB-stapel waaronder een nieuwe tramlijn, lijn 10. Die lijn, die in het najaar operationeel zal zijn, zal gaan van het militair hospitaal in Neder-Over-Heembeek naar Churchill (in Ukkel), via het Noord- en het Zuidstation. Voorts komen er nieuwe trams en metrostellen.
Wat de bussen betreft is het aanbod de voorbije jaren met 30 procent toegenomen. In 2024 verwacht de MIVB meer dan vijftig elektrische bussen van Daimler. Die zullen de euro 5-dieselbussen vervangen die vanaf begin 2025 niet meer in de hoofdstad mogen rijden. De MIVB-busvloot moet tegen 2035 volledig elektrisch zijn. "Dankzij de vele lopende en toekomstige projecten bij de MIVB zal de Brusselse openbaarvervoermaatschappij haar reizigersaantallen de komende jaren nog verder kunnen verhogen door steeds efficiënter vervoer aan te bieden dat is afgestemd op de behoeften van haar reizigers", klinkt het.
Digitale tickets
Om hun reiservaring te verbeteren, zullen op de multimodale app 'Floya' die in september werd gelanceerd binnenkort ook de deelfietsen van VOI en de deelsteps en -fietsen van Bolt beschikbaar zijn. De komende maanden moet het ook mogelijk worden om digitale tickets te kopen.
Daarnaast voert de MIVB intussen ook heel wat werken uit. In het Centraal Station worden de werkzaamheden op niveau -1 voortgezet met als doel de voltooiing van de nieuwe buitenzijde van de stationsuitbreiding tegen eind 2024.
De voetgangerstunnel naar het NMBS-station wordt in de loop van het jaar aangepast. Metrostation Park krijgt in 2024 dan weer twee interne liften en vier nieuwe roltrappen terwijl ook de renovatie van het station Naamsepoort dit jaar wordt voltooid.
De Brusselse regering kende de MIVB tot slot ook extra middelen toe om de veiligheid in de metrostations te verhogen en ronddwalende daklozen en drugsverslaafden de weg te wijzen naar opvang, zorg en onderdak. De vervoersmaatschappij zal hiervoor een speciaal team oprichten. Deze medewerkers zullen 24 uur per dag, 7 dagen per week op het netwerk aanwezig zijn. De MIVB zal ook het aantal Patrouilleurs Veiligheid Station met 30 procent verhogen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , openbaar vervoer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.