De kosten van vandalisme op de infrastructuur van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB stegen vorig jaar met meer dan 34 procent tot 4,1 miljoen euro. "Vandalisme kost de MIVB en dus de belastingbetaler in 2024 4,1 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van zo'n 1 miljoen euro ten opzichte van het jaar ervoor."

©
MIVB
| Tram 25 behoudt zijn huidige route
Vandalisme op MIVB-net kostte 4,1 miljoen euro in 2024
Dat blijkt uit het antwoord van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) op een schriftelijke vraag van Brussels parlementslid voor Vlaams Belang, Bob De Brabandere, die de cijfers kadert binnen "de algemene achteruitgang van veiligheid en leefbaarheid in Brussel," zo hekelde hij maandag.
In 2023 werd de vrijwillige beschadiging door de gebruikers nog geraamd op 3.063.179 euro. Opvallend is dat vooral de vandalismekosten aan de ondergrondse infrastructuur fors stegen in 2024: +408 procent voor de metrostellen (+593.046 euro) en +15 procent voor de stations (+261.000 euro). Ook de bovengrondse voertuigen ontsnappen niet aan de stijging van het vandalisme: +30 procent voor de bussen (+132.361 euro) en +15 procent voor de trams (+80.452 euro).
Volgens De Brabandere blijven daders te vaak ongestraft en wordt schade te weinig op hen verhaald: "We zien dat ook bij bijvoorbeeld de rellen op oudejaarsavond. Twee maanden na datum werden slechts zes relschoppers gerechtelijk aangehouden. Dat soort laksheid is nefast".
Lees meer over: Mobiliteit , MIVB , vandalisme