MIVB: ‘Duizendtal wielen vervangen om trillingen met metro te stoppen'

MVDH
24/01/2024

Al ruim twee jaar klagen buurtbewoners op het tracé van metrolijnen 1 en 5 steen en been over aanhoudende geluidshinder. De oorzaak - kaduke wielen - wordt dit jaar geleidelijk opgelost, verzekert de MIVB.

In 2021 werden de blitse M7-metrotoestellen in gebruik genomen op het MIVB-net. Een verademing na de krappe, afgeleefde M3- en M4-toestellen in hun kenmerkende oranjetinten. Tot er plots meer en meer klachten opdoken op de metrolijnen 1 en 5 waar de toestellen passeerden: van Oudergem en Etterbeek tot Molenbeek, Anderlecht, Sint-Pieters- en Sint-Lambrechts-Woluwe klaagden inwoners over over geluidsoverlast, trillingen en zelfs barsten in de muren.

b08df757-wielen4.png

De MIVB voerde daarop metingen uit waarop een abnormale ‘ovaalvorming’ bij bepaalde wielen van de nieuwe metrotreinen werd vastgesteld. Intussen werden al enkele tussentijdse oplossingen doorgevoerd die volgens de vervoersmaatschappij het aantal klachten al significant deed afnemen.

Die gaan van het frequenter slijpen van de sporen, tot een systeem van stootkussens onder de rails en de snellere herstelling van defecte wielen. Kaduke exemplaren gingen daarbij voor onderhoud naar een putdraaibank om de perfect ronde vorm te herstellen, maar aangezien dit geen nieuwe slijtage voorkomt betreft het slechts een tijdelijke oplossing.

Deze week kondigde de MIVB echter aan dat de nieuwe M7 metrowielen die de fabrikant leverde – voorlopig - geen structurele defecten meer vertonen na verschillende kwaliteitstests. Na deze positieve resultaten is de MIVB bezig met het vervangen van 16 problematische wielen door nieuwe wielen en met het monitoren gedurende 3 à 4 maanden van hun gedrag tijdens gebruik.

"De problemen zullen geleidelijk aan afnemen, maar kunnen nog aanslepen tot na 2024."

An Van Hamme

Woordvoerder MIVB

Als ook deze tests uitsluitsel geven, kan een bijkomende bestelling van nieuwe wielen worden geplaatst. Deze vervangingen zullen dan plaatsvinden in de loop van 2024. Daarmee zullen de problemen geleidelijk aan afnemen, maar woordvoerder An Van Hamme waarschuwt wel dat het hele karwei nog een tijd zal aanslepen, mogelijk zelfs nog tot na 2024. “Het gaat om een duizendtal wielen die moeten worden vervangen wat dus een heel werk is. Bovendien kunnen niet aan alle toestellen tegelijk worden gewerkt, want dan ligt het openbaar vervoer stil.”

Reservetreinen

Het einde van de trillingsmalaise is dus in zicht, al is voor veel buurtbewoners de maat intussen meer dan vol. Toen de MIVB donderdag in Etterbeek de nieuwste ontwikkelingen kwam toelichten, stelden verschillende gedupeerden dan ook andere tussentijdse oplossingen voor zoals het uit dienst nemen van de M7-toestellen. Dat bericht La DH.

Volgens de MIVB is dit echter onmogelijk omdat er geen reservetreinen zijn waardoor de frequentie van de metro zou dalen, terwijl deze in de piekuren al helemaal vol zitten. Het vertragen van de snelheid van de metro’som de hinder te beperken stuit op hetzelfde probleem. Aangezien de hinder betrekking heeft op de gehele as 1-5, zou een snelheidsverlaging de reistijd verlengen en zouden er extra metro's moeten worden toegevoegd om de frequentie te behouden.

Opvallend is dat een buurtbewoonster in Etterbeek bij La DH ook klaagde over trillingen door trams. In station Boileau rijden de trams 7 en 25 ondergronds. Is het de voorbode van een nieuwe klachten-cascade? Volgens de MIVB alvast niet. "Wij hebben nog geen klachten ontvangen over de trams in de buurt van Boileau", liet Van Hamme weten aan BRUZZ.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni