De MIVB gaat in de komende weken gedurende enkele nachten testen uitvoeren om na te gaan of de geluidshinder waarover inwoners langs lijn 1 klagen, vermindert door de snelheid van de nieuwe metrostellen M7 tussen drie stations te beperken. Dat kondigde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) vrijdag aan tijdens het vragenuurtje in het Brussels parlement.

© MIVB
| De wielen van de M7-metrostellen zouden te snel verslijten waardoor er geluidsoverlast ontstaat.
MIVB test beperkingen op snelheid om trillingen door metro te verminderen
De Groen-minister antwoordde op een vraag van Amélie Pans (MR). Een kleine twee jaar geleden diende een inwoonster van Sint-Lambrechts-Woluwe een klacht in over de geluids- en trillingshinder door de treinen van metrolijn 1.
Het ging om nieuwe M7-metrostellen die problemen met hun wielen hebben. Die verslijten te snel waardoor er geluidsoverlast ontstaat. De MIVB is intussen op zoek naar een leverancier die de correcte wielen kan leveren om de problemen op te lossen.
Ombuds Brussel vroeg de MIVB om tijdelijke maatregelen te vinden om de hinder voor de omwonenden in afwachting van een definitieve oplossing te beperken.
Complex
Van den Brandt kondigde nu aan dat er in de komende weken gedurende enkele nachten tussen 22 en 6 uur tests zullen worden uitgevoerd om de snelheid tussen de stations Montgomery en Tomberg te beperken. "Maar het beheersysteem van de metro is complex", waarschuwde de minister.
Met andere woorden: als er op termijn een snelheidsverlaging moet worden doorgevoerd, moet het hele systeem opnieuw worden bekeken. De impact is 's nachts minder groot, wat dus het beste moment is om deze aanpak te objectiveren en metingen uit te voeren.
Lees meer over: Mobiliteit , trillingen , metro's , geluidsoverlast metro's , Montgomery , metro , M7 , M7-metrotoestel