De MIVB heeft gevraagd om een eigen busbaan op de Brusselse ring voor lijn 75, tussen Anderlecht en Ukkel. Dat zei minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag in de commissie.
MIVB wil eigen busbaan op Brusselse ring voor lijn 75
Een aparte busbaan zou de verkeersveiligheid ten goede komen, zei Van den Brandt. "Bussen zijn niet ontworpen om sneller dan 80 km/u te rijden. Het zou makkelijker zijn voor bussen om de ring op en af te rijden."
Het is nog onduidelijk wanneer de rijbaan er zou komen, tot grote teleurstelling van Brussels parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel (MR). Die is voorstander van rijstroken gereserveerd voor bussen. "De ringweg ondergaat momenteel een ingrijpende herinrichting en het lijkt mij passend om bij deze werkzaamheden de plaats van het openbaar vervoer ter discussie te stellen", zei ze.
Van den Brandt benadrukte dat de ring vrijwel volledig in het Vlaams Gewest ligt. "Een buslijn op de ring is alleen relevant als deze verschillende interessante plaatsen, zoals stations, werkgelegenheidscentra of transitparkings, verbindt, die zich doorgaans niet aan de ringweg bevinden", voegde ze nog toe. "Het was in deze geest dat de oprichting van een lijn genaamd Ringtrambus werd voorgesteld. Die wordt momenteel uitgebaat door De Lijn onder nummer 820."
Volgens d'Ursel zou het relevant zijn om een rijstrook te reserveren voor carpoolen en bussen op de ring. "Dat is zinvol als deze gereserveerde verkeersstrook wordt aangesloten op de P +R en de metro, wetende dat er langs de ring werkgelegenheidsgebieden zijn, zoals Zaventem en Diegem."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , Elke Van den Brandt , Brusselse ring