Na een positieve evaluatie van de mobiliteitswijzigingen in de Sint-Mariawijk, kondigt het gemeentebestuur van Schaarbeek enkele verkeersaanpassingen aan. Zo komen er fietszones op meerdere plaatsen in de buurt. De ingrepen zullen naar verwachting tussen september en oktober worden uitgevoerd.
Nieuwe verkeerswijzigingen op komst voor Sint-Mariawijk Schaarbeek
De beslissingen kwamen er na een recente evaluatie van de reeds ingevoerde mobiliteitswijzigingen. Op basis van het evaluatierapport geeft het gemeentebestuur van Schaarbeek aan dat er op bepaalde plekken in de Koninklijke Sint-Mariawijk nog ruimte is voor verbetering.
Daarom volgen er tussen september en oktober enkele nieuwe ingrepen. Het eenrichtingsverkeer in de Poststraat zal omgedraaid worden, tussen de Lochtstraat en het Lehonplein. De Paul Deschanellaan wordt een voorrangsweg.
Tussen het Poggeplein en de Koninklijke Sint-Mariastraat wordt voorts eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Rubensstraat. Tot slot komen er meerdere fietszones: in de Voglerstraat, Ernest Laudestraat, Jenatzystraat, Creusestraat, Joseph Brandstraat en Ernest Discaillestraat.
Positieve evaluatie
Buiten de opgesomde verbeterpunten oogt de eerste balans van de al ingevoerde wijzigingen in de Koninklijke Sint-Mariewijk grotendeels positief, stelt het gemeentebestuur in de mededeling. “Uit cijfers van onder andere Brussel Mobiliteit en de MIVB blijkt dat het verkeer op meerdere belangrijke wegen is afgenomen”, klinkt het.
Daarnaast staat in het rapport dat het fietsverkeer op de Koninklijke Sinte-Mariastraat tussen de 12 en 20 procent is gestegen. Ook de snelheid en de regelmaat van het openbaar vervoer zouden aanzienlijk toegenomen zijn op verschillende grote verkeersassen. De reistijden van tramlijnen 25 en 62 werden bijvoorbeeld met bijna 20 procent ingekort na wijzigingen in de Rogierstraat.
Fileleed
Schaarbeek was een van de eerste Brusselse gemeenten die een nieuw circulatieplan op haar grondgebied invoerde. Naast de Azaleawijk en Berenkuilwijk, volgden in 2022 ook in de Koninklijke Sint-Mariawijk meerdere verkeerswijzigingen. Die moesten een oplossing bieden aan het aanhoudende fileleed en het vele doorgaand verkeer.
De belangrijkste veranderingen waren het eenrichtingsverkeer op de Haachtsesteenweg en de Koninklijke Sinte-Mariastraat, die ook een dubbel fietspad kreeg. Verder kwam er een verkeersfilter op het Koninginneplein, werd de Rogierlaan eenrichting tussen de Haachtsesteenweg en Paleizenstraat, en sloot men een paar kleinere stukken van omliggende straten in één richting af.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Koninklijke Sint-Mariawijk , circulatieplannen