| MIVB-topman Brieuc de Meeûs.

NMBS, De Lijn en MIVB verlaten X

© Belga
19/03/2025
Updated: 19/03/2025 16.12u

De openbaarvervoermaatschappijen De Lijn, NMBS en MIVB hebben woensdag gezamenlijk de sociaalnetwerksite X verlaten. Dat hebben ze alle drie woensdagmorgen aangekondigd met een bericht op datzelfde platform. Vlaams Belang heeft 'geen begrip' voor de beslissing: "Focus moet liggen op de burger vervoeren en duidelijk communiceren."

Exact om 10.00 uur hebben de drie openbaarvervoermaatschappijen hun vertrek aangekondigd via hun kanalen op X. "Wij verlaten X. Dit communicatiekanaal ligt niet langer in lijn met de waarden van NMBS", zo meldt de spoormaatschappij NMBS in haar wellicht laatste X-bericht.

"Eindhalte bereikt: we zullen niet meer actief zijn op X (Twitter)", klinkt het dan weer bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. De Brusselse MIVB houdt het op "Wij verlaten X / Twitter."

De drie vervoersmaatschappijen hebben aangegeven dat ze hun communicatie via andere kanalen willen voortzetten om zo hun reizigers beter van dienst te kunnen zijn. De Waalse vervoersmaatschappij TEC verliet X al op 12 maart.

Lees verder onder de post.

'Geen begrip'

Vlaams Belang betreurt de beslissing van de vervoersmaatschappijen. Volgens fractieleider Chris Janssens kan de beslissing "niet los gezien worden van de figuur van Elon Musk". Die kocht Twitter en doopt het om tot X. "Toen Musk zich opwierp als pionier van elektrische wagens was hij een held van het establishment. Sinds hij zijn steun heeft uitgesproken ten aanzien van Amerikaans president Donald Trump en het Duitse AfD wordt hij verketterd", merkt Janssens op.

Volgens Janssens moet de focus van de vervoersmaatschappijen liggen "op reizigers op een veilige en vlotte manier naar hun bestemming te brengen". "Communicatiekanalen in de ban slaan omdat de eigenaar hen niet bevalt, is geen goed bestuur", meent hij. "Er zijn voldoende problemen bij het openbaar vervoer en het is dan ook essentieel dat er hier duidelijk over wordt gecommuniceerd op zoveel mogelijk kanalen om de burger van dienst te zijn. Van louter 'deugpunten' proberen scoren wordt de reiziger allerminst beter."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni