Een maand geleden zette de Raad van State een groot deel van de stephervorming van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) op losse schroeven. Sindsdien mogen in principe alle operatoren met een nog lopende vergunning hun steps opnieuw aanbieden. Al lijken ze daar zelf niet zo happig op.
Nog steeds 12.000 deelsteps in Brussel actief
Op 1 februari voerde Van den Brandt een strenger kader in voor deelsteps met een maximumaantal van 8.000, gelijk verdeeld onder het Estse Bolt en het Nederlands-Franse Dott (dat intussen samensmolt met Tier). De maatregel moest een halt toeroepen aan de wildgroei van strooisteps.
Daarop trokken aanbieders Lime en Voi echter naar de rechter om de hervorming aan te vechten. Zij haalden eind januari hun gelijk en konden dus blijven. In een parallelle zaak eind april kreeg ook de kleinere aanbieder Gliize zijn gelijk voor de Raad van State. Die oordeelde dat het gewest niet zomaar een gegeven licentie kan terugschroeven. De schorsing die het rechtscollege voorlopig uitsprak – er volgt nog een uitspraak over de grond van de zaak – gaf daarbij in één klap groen licht aan alle aanbieders met een vergunning om hun steps terug te halen. Ook het maximumaantal steps per aanbieder is niet langer geldig.
12.000
Toch is het aantal toestellen sinds de uitspraak van de Raad van State niet toegenomen.
“Momenteel zijn er in Brussel nog steeds zo'n 12.000 steps actief, hetzelfde aantal als toen de hervorming inging", aldus de woordvoerder van Van den Brandt Litte Frooninckx. "Voor de hervorming ging het om 23.000 steps."
Concreet bieden Dott en Bolt elk nog steeds ongeveer 4.000 exemplaren aan. Beide zeggen daar in de toekomst ook niet over te willen gaan.
De overige steps zijn eigendom van Lime en Voi. “Wij komen van 4.000 exemplaren, maar hebben er momenteel nog maar 2.500 operationeel in Brussel”, aldus Yessin Aattache van Voi. Hij voegt er wel aan toe dat dit aantal mogelijk opnieuw zal stijgen tot 4.000. De reden daarvoor is opvallend: "Wij zijn verplicht onze steps te verspreiden over het gewest. Dat staat zo bepaald in een deel van de ordonnantie van Van den Brandt dat niet geschrapt werd door de Raad van State.”
Lime laat weten een vloot van 3.500 steps actief te hebben, maar dat aantal "constant aan te passen aan de beschikbaarheden van de dropzones". De licentie van Voi is nog geldig tot augustus 2024. Die van Lime tot juli 2025.
Gliize is, ondanks zijn overwinning vorige maand, op dit moment nog niet teruggekeerd met zijn vloot. Het bedrijf was woensdag niet beschikbaar voor commentaar. Pony is sinds februari weg uit de hoofdstad, maar de vergunning van dat bedrijf verliep sowieso deze maand. Poppy laat tot slot weten ook niet van plan te zijn om terug te keren.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps , Elke Van den Brandt