Automobilisten in New York hoeven dan toch geen tol te betalen voor het gebruik van de wegen van Manhattan. De gouverneur schrapt het plan, een paar weken voor de omstreden maatregel zou ingaan. Tegen de Brusselse versie Smart Move is gelijkaardig protest.
Ook New York schrapt geplande tolheffing in Manhattan
"Ik ben tot de moeilijke beslissing gekomen dat de invoering van het geplande systeem van tolheffingen op dit moment te veel onbedoelde gevolgen voor New Yorkers met zich meebrengt", zegt gouverneur Kathy Hochul. "Om die reden heb ik opdracht gegeven om het programma voor onbepaalde tijd op te schorten."
Het was de bedoeling dat automobilisten 15 dollar (13,80 euro) zouden betalen om het zuiden van Manhattan te mogen inrijden. Dat zou nodig zijn om de luchtkwaliteit in de drukke stad te verbeteren. Maar er ontstond meteen kritiek dat vooral armere bestuurders getroffen zouden worden door de maatregel. Een vakbond van taxichauffeurs schatte dat zijn werknemers daardoor per jaar 8.000 dollar aan inkomen zouden verliezen.
In Brussel verzetten PS en PTB zich met dezelfde argumenten tegen Smart Move, een slimme kilometerheffing, die voor Brusselaars in de plaats van de verkeersbelasting zou komen. Volgens de linkse partijen treft zo'n kilometerheffing vooral de lagere inkomens.
Lees meer over: Mobiliteit