| Vrachtwagens langs de Havenlaan in Brussel-Stad (archief).

Juridische strijd en budgettaire onzekerheid blokkeren heraanleg Havenlaan

TB
© BRUZZ
24/02/2025

De langverwachte heraanleg van de Havenlaan is nog niet voor meteen. Dat zegt bevoegd staatssecretaris Ans Persoons (Vooruit) in de commissie Territoriale Ontwikkeling. Door allerlei bezwaren van buurtbewoners, actiegroepen en havenbedrijven en een lopend beroep bij de Raad van State komt er geen vooruitgang in het dossier. De plannen moeten mogelijk terug naar de tekentafel.

De Havenlaan, een drukke weg langs het kanaal aan Thurn en Taxis, is nu nog verhard met kasseien, maar de opeenvolgende Brusselse regeringen proberen al jaren de weg te moderniseren. Verschillende pogingen om daarvoor een vergunning te bekomen zijn herhaaldelijk mislukt.

MR-parlementslid Geoffroy Coomans de Brachène vroeg daarom maandag in de commissie Territoriale Ontwikkeling van het Brussels parlement een stand van zaken op aan Brussels staatssecretaris van Stedenbouw, Ans Persoons (Vooruit).

Maar Persoons kon weinig vooruitgang beloven. "Mevrouw Van Den Brandt (Brussels minister van Mobiliteit, red.) vertelt mij dat de studie van deze as volledig opnieuw moet worden opgestart door nieuw overleg te organiseren met partners en omwonenden. Gezien de voorgeschiedenis van de zaak en de budgettaire beperkingen is er tot op heden nog geen planning (voor de werken, red.) opgesteld."

Strijd om kasseien

De plannen om de drukke kasseiweg langs het kanaal opnieuw aan te leggen zijn al vijftien jaar onderwerp van discussie en juridisch getouwtrek. Verschillende vergunningen werden vernietigd of weer ingetrokken.

De vijfde poging om met een waterdichte vergunning aan de slag te gaan werd uiteindelijk vernietigd vanwege een administratieve fout. Er was namelijk geen advies van de brandweer toegevoegd. Dat afgekeurde project is sindsdien niet meer aangepast, zo gaf Persoons in de commissie toe.

In de renovatieplannen moesten de karakteristieke kasseien steeds wijken, maar actiegroepen zoals Arau en BrusselFabriek verzetten zich daartegen. Zij vinden dat het verwijderen van de kasseien "het industrieel karakter" van de laan aantast. Ook zorgen de hobbelige kasseien ervoor dat het verkeer trager rijdt, zo beargumenteren ze.

Havenlaan BRUZZ ACTUA 1581

| Een simulatiebeeld van plannen voor de Havenlaan, waartegen momenteel een beroep lopende is bij de Raad van State.

In 2019 vernietigde de Raad van State de beslissing van de toenmalige Gewestregering om de kasseien van de Havenlaan niet te beschermen na een klacht van die actiegroepen. Die beslissing was ‘onvoldoende gemotiveerd’.

In 2024 besliste de regering-Vervoort III nogmaals om de kasseien niet te beschermen om zo alsnog de heraanleg van de Havenlaan mogelijk te maken. Daarop stapte actiegroep BrusselFabriek opnieuw naar de Raad van State tegen die beslissing.

Staatssecretaris Persoons bevestigde dat vandaag in de commissie en verklaarde dat de procedure nog loopt.

Fietspad

Maar het verdwijnen van kasseien is niet het enige struikelblok in het dossier. De plannen voorzien ook een afgescheiden tweerichtingsfietspad en minder parkeerplaatsen, wat op verzet stuit van de havenbedrijven.

Volgens de bedrijven is het te onveilig dat hun vrachtwagens het fietspad frequent moeten kruisen. "Niemand wil een ongeval veroorzaken, daarom moet er geluisterd worden naar hun bezorgdheden", zo vindt Coomans de Brachène.

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) had daarop een reeks voorstellen gedaan om het fietspad beter te beveiligen. Zo werd het fietspad in de plannen hier en daar aangepast en moest er meer signalisatie komen.

Maar dat kon de havenbedrijven niet overtuigen. Volgens Van den Brandt riskeert het herindienen van het huidige project dan ook opnieuw te worden aangevochten bij de Raad van State, en is het volgens de minister beter om terug naar de tekentafel te gaan.

Brussel Mobiliteit wacht daarvoor eerst de uitspraak af van de huidige zaak bij de Raad van State.

Lopende zaken

Maar een nog groter obstakel voor de heraanleg is de afwezigheid van een volwaardige Brusselse regering, zo legt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit uit. “Stel dat de vergunning stand houdt en we de plannen zoals die voorlagen kunnen uitvoeren. Dan moet daar budget voor worden vrijgemaakt, dat kan niet in lopende zaken.”

De volgende Brusselse regering zal zich dus moeten buigen over de eventuele heraanleg. Ze zal moeten beslissen of het oude project opnieuw wordt opgestart, of ze kan opteren voor een nieuw heraanlegproject.

Het is zelfs mogelijk dat de renovatie voorlopig volledig van de baan is, "de volgende regering zal haar prioriteiten moeten stellen", aldus Paemen.

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni