Peter Dhondt/BRUZZ

| Het treinstation Brussel-Luxemburg in de Europese wijk.

Raad van bestuur NMBS keurt treinaanbod voor 2025 goed: meer treinen naar Europese wijk

© Belga
06/09/2024

De raad van bestuur van de NMBS heeft het treinaanbod voor 2025 vrijdag unaniem goedgekeurd, bevestigt de spoorwegmaatschappij in een persbericht. Het treinaanbod stijgt met bijna 2 procent (in miljoen treinkilometer) tegenover 2024, dat op zijn beurt al een groei met 1 procent op jaarbasis inhield.

Daarnaast worden 220 treinen die in 2022 waren afgeschaald door personeelstekort als gevolg van de coronacrisis weer ingelegd, hoofdzakelijk ter versterking van het voorstedelijk net.

Het nieuwe treinaanbod gaat in op 15 december en zal binnen enkele weken zichtbaar zijn in de reisplanner van de NMBS.

Zo zullen door het het aflopen van de werken aan de Carsoelbrug in Ukkel er vanaf juni volgend jaar meer treinen naar de Europese wijk in Brussel rijden.

Anderzijds bevestigt de NMBS dat er vanaf december tussen Antwerpen en Brussel vier in plaats van vijf IC-treinen zullen rijden, door capaciteitsbeperkingen op het net. Deze plannen lekten al uit en kregen toen kritiek van reizigersorganisatie Trein-Tram-Bus.

Dampoortexpress naar Brussel

Het plan voorziet ook in de herinvoering van de Dampoortexpress (de rechtstreekse trein in de ochtendspits tussen Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort en Brussel) volgens zijn oorspronkelijke uurregeling. Dit jaar reed de trein een uur vroeger, met heel wat protest tot gevolg.

Ook zal de voorstedelijke S-trein tussen Puurs, Antwerpen en Essen op zaterdag voor het eerst twee keer per uur rijden. Op de S-verbinding Lokeren-Gent-Oudenaarde-Ronse zal er elk uur van de dag een trein rijden, door toevoeging van drie treinen.

Eerder deze week raakte bekend dat het treinaanbod voor 2025 minder ambitieus is dan voorzien, onder meer door een tekort aan personeel.

De NMBS bevestigt vrijdag dat zijn vervoersplan 2023-2026 voorziet in een groei van het treinaanbod van 5 procent in plaats van 7 procent. "Deze realistische bijstelling houdt enerzijds rekening met het beschikbaar personeel, en anderzijds met de beperkte infrastructuurcapaciteit op bepaalde plaatsen van het net (..) De projecten die nu nog niet kunnen doorgaan, zullen worden geïntegreerd in de toekomstige vervoersplannen vanaf december 2025", belooft de NMBS.

De einddoelstelling -een groei met 10 procent tegen 2032- blijft dan ook bevestigd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , beheersplannen NMBS , NMBS , vervoersplan 2025

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni