Belga

| Archiefbeeld.

TreinTramBus eist oplossing voor overvolle treinen tussen Antwerpen en Brussel

© Belga
16/01/2025

Volgens TreinTramBus zitten treinen op het traject tussen Antwerpen en Brussel soms zo vol dat er mensen achterblijven op de perrons. De reizigersvereniging vraagt de NMBS om de internationale Eurocity Direct open te stellen voor binnenlandse reizigers. Dat gaat niet, zegt de spoorwegmaatschappij.

In december daalde het aantal binnenlandse IC-treinen op de lijn Antwerpen-Brussel van vijf naar vier per uur nadat NMBS plaats op het spoor had verloren aan de internationale treinen van Eurostar. Dat veroorzaakt volgens TreinTramBus "grote capaciteitsproblemen".

"De overblijvende treinen zitten zo vol dat er dagelijks mensen achterblijven op de perrons. De NMBS heeft geen enkele inspanning geleverd om dit probleem, dat ze zelf gecreëerd heeft, proactief op te lossen", zegt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus. "Bovendien vallen ook dan nog op het laatste moment ritten uit of zijn treinen te kort."

Eurocity Direct

TreinTramBus wil dat NMBS de Eurocity Direct, een internationale trein tussen Brussel en Amsterdam, meteen openstelt voor binnenlandse reizigers. Op die treinen is immers nog veel plaats. Daarnaast vraagt de organisatie dat in de spits P-treinen worden toegevoegd en overbezette treinen worden versterkt.

NMBS zegt in een reactie dat de enige structurele oplossing een investering in het spoornet is. "Alleen zo kan de capaciteit ervan worden uitgebreid en kunnen we waar nodig een bijkomende trein inzetten. Nu kan dat niet, omdat op een aantal plaatsen het spoornet verzadigd is. Bij de opmaak van het nieuwe treinaanbod hebben we voor de treinen tussen Antwerpen en Brussel bij de spoornetbeheerder nochtans de rijpaden aangevraagd om alle treinen te behouden, maar die niet gekregen."

Het gebruik van de Eurocity Direct door binnenlandse reizigers is bekeken, zegt de spoorwegmaatschappij, maar bleek niet mogelijk om verschillende redenen. "De trein stopt in Brussel enkel in Brussel-Zuid en dus niet in Brussel-Centraal of Brussel-Noord. De opties voor het binnenlands gebruik ervan zijn dus heel beperkt. Bovendien gaat het om een internationale trein, met internationale treintarieven. Het is dus niet haalbaar om binnenlands medegebruik mogelijk te maken zonder meerkosten voor de reiziger."

Verbinding Waasland-Brussel

Ook in Dendermonde loopt het mis, zegt TreinTramBus. Daar werd de IC-verbinding tussen het Waasland en Brussel doorgeknipt. Reizigers uit Sint-Niklaas en Lokeren moeten extra overstappen in Dendermonde. Maar door vertragingen halen reizigers die aansluiting niet altijd en dan zijn ze minstens een halfuur langer onderweg, klinkt het.

NMBS zegt bereid te zijn om met TreinTramBus te spreken. De maatschappij is er wel van overtuigd dat ze nieuwe reizigers zal aantrekken, onder meer dankzij de globale uitbreiding van het aanbod.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni