Het Brussels Parlement heeft vrijdag een voorstel van ordonnantie aangenomen dat de verplichting voor de taxisector om voertuigen met nuluitstoot aan te schaffen met 2 jaar uitstelt tot 1 januari 2027. De groenen, Les Engagés en CD&V stemden tegen, Défi, Vooruit en 1 lid van Les Engagés onthielden zich.

© BRUZZ
| Een parkeerplaats voor taxi's aan het Flageyplein.
Verplichting taxisector om voertuigen met nuluitstoot te kopen met twee jaar uitgesteld
Eerder had het Parlement ook de verstrenging van de LEZ met 2 jaar uitgesteld. Toen werd aangedrongen op een gelijkaardige maatregel voor de taxi's.
De Brusselse regering voerde in oktober 2022 de verplichting voor de taxisector in om vanaf januari 2025 enkel voertuigen met nuluitstoot aan te schaffen. Aangezien taxivoertuigen om de 7 jaar vervangen moeten worden, zou de verplichting volgend jaar slaan op 700 taxi's op een totaal van 3.250 voertuigen in dienst.
Het besluit van de regering voorzag een mogelijkheid van uitstel na een gemotiveerd advies van de Taskforce Laadpalen. In september stelde de Taskforce de resultaten van een studie voor aan de Adviesraad Taxisector. Het onderzoek toonde aan dat de kosten van een elektrische taxi niet hoger zijn dan die van een taxi met verbranding en dat er een goede match is tussen de oplaadbehoefte van de taxisector en het huidige aanbod van elektrische oplaadpunten.
Jamal Ikazban (PS), de indiener van het voorstel, wees erop dat de studie zich baseerde op theoretische modellen en dat de rentabiliteit van de sector sindsdien verminderd is. Tenslotte is de investeringskost vaak te hoog voor de actoren, indien er geen subsidies verstrekt worden.
Amendement weggestemd
Isabelle Pauthier hekelde namens Ecolo en Groen het feit dat er sinds juni geen meerderheid meer is in het Brussels Parlement, behalve voor specifieke dossiers, zoals voor het uitstel van de verstrenging van de LEZ. Diezelfde coalitie wil nu ook de verplichting voor taxisector om wagens met nuluitstoot aan te schaffen, ondanks het feit dat de luchtkwaliteit in Brussel enkel verslechtert.
Bovendien blijkt uit de studie van de Taskforce Laadpalen onder meer dat voldoende laadpalen voorzien zijn in het Gewest en er dus geen reden is voor een uitstel, aldus nog Pauthier.
Les Engagés, Défi, Vooruit en CD&V verzetten zich ook tegen een uitstel van twee jaar. Maar het amendement van Jonahtan de Patoul (Défi) om het uitstel te beperken tot één jaar werd weggestemd.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Economie , elektrificatie , Brusselse taxi's
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.