De commissie Binnenlandse Zaken van het Brussels Parlement heeft een voorstel tot ordonnantie aangenomen waarmee de verplichte elektrificatie van de taxi’s met twee jaar wordt uitgesteld. Het uitstel komt er op initiatief van de PS en krijgt de steun van de toekomstige regeringspartner MR, maar niet van Les Engagés.
Brussels Parlement vraagt uitstel voor elektrificatie van taxi’s
Twee jaar geleden besliste de Brusselse regering dat alle nieuwe taxi’s die vanaf 1 januari 2025 worden ingeschreven emissievrij moeten zijn. Van de 3.200 Brusselse taxi’s rijdt slechts iets minder dan 200 auto’s uitsluitend op elektriciteit. Met het besluit van de Brusselse regering moest de taxisector een versnelling hoger schakelen in de elektrificatie van zijn voertuigenpark, maar de PS van aftredend minister-president Rudi Vervoort vraagt nu uitstel.
“De datum van 1 januari 2025 lijkt ons onhoudbaar. Daar is de taxisector niet klaar voor,” zegt Jamal Ikazban (PS), een van de indieners van het voorstel tot uitstel. “De aankoop van een elektrische wagen die geschikt is voor taxibedrijven is twee tot drie keer duurder dan een auto met thermische motor. Daarnaast is het rijbereik van elektrische auto’s onvoldoende voor taxichauffeurs die honderden kilometers per dag afleggen.”
"De taskforce stelt duidelijk dat het laadpalennetwerk vandaag al voldoende is, zelfs als de taxivloot vandaag al hoofdzakelijk elektrisch zou zijn"
(Ecolo)
Volgens Ikazban staat de laadinfrastructuur in Brussel nog niet op punt om de overgang naar emissievrije taxi’s mogelijk te maken. Dat zegt ook de MR, die het voorstel tot ordonnantie mee ondertekende. “Wij willen geen kruis maken over de overgang, maar het uitstel van twee jaar is nodig om de infrastructuur te verbeteren. Het geeft de sector ook tijd om zich aan te passen,” aldus Brussels parlementslid Aline Godfrin (MR).
'Voldoende laadpalen'
Nochtans zijn de voorwaarden om de elektrificatie van de taxi’s mogelijk te maken bestudeerd. Een taskforce boog zich onder meer over de vraag of er voldoende laadpalen zijn in Brussel. Die studie werd in september bekendgemaakt. “De taskforce stelt duidelijk dat het laadpalennetwerk vandaag al voldoende is, zelfs als de taxivloot vandaag al hoofdzakelijk elektrisch zou zijn,” zegt John Pitseys (Ecolo). “Als één op de vijf taxi’s vandaag elektrisch zou zijn, zouden er volgens het advies acht nieuwe laadpalen nodig zijn. Maar sinds het rapport is opgesteld, zijn er niet acht, maar duizend nieuwe laadpalen bijgekomen.”
“Na de desastreuze COP zien we hier opnieuw een voorbeeld van ecologische achteruitgang,” aldus Pitseys. Ook zijn Nederlandstalige collega Celia Groothedde (Groen) is niet te spreken over het PS-voorstel, dat niet alleen gesteund wordt door de MR, maar ook door onder meer de PTB, N-VA en Team Fouad Ahidar. “Waarom is deze overgang nodig? Omdat 200.000 Brusselaars, een zesde van de bevolking, lijden aan longziekten of chronische ademhalingsproblemen. Door luchtvervuiling sterven er jaarlijks 900 Brusselaars,” aldus Groothedde. “Waar is er geen probleem? In het Zoniënwoud. Gaan we alle Brusselaars met longproblemen daar naartoe sturen? Zeggen we aan de mensen die in street canyons wonen, vaak in de armste wijken: ‘trek je plan’?”
“Waar dient de administratie voor als wij hier adviezen verwerpen?"
(Les Engagés)
Volgens Défi zou één jaar uitstel voldoende zijn om het aantal laadpalen nog fors op te trekken. Die partij vraagt zich net als Les Engagés af hoe het komt dat de taskforce de studie pas in september heeft bekendgemaakt. Beide partijen hebben ook gevraagd om de auteurs van de studie in het parlement te horen, maar die vraag werd verworpen.
“Waar dient de administratie voor als wij hier adviezen verwerpen?”, vraagt Sofia Bennani (Les Engagés). “Bovendien begrijpen wij niet waarom het parlement zich hierover moet buigen, want in de oorspronkelijke ordonnantietekst heeft de regering zelf de mogelijkheid om de elektrificatie uit te stellen. De PS heeft alle kaarten al in handen. Een regering in lopende zaken betekent geen werkloze regering.”
'Tijd voor volwaardige regering'
Voor het uitstel van de lage-emissiezone konden de toekomstige Franstalige regeringspartners elkaar vinden, maar hier steunt Les Engagés de vraag van PS en MR dus niet. Bovendien werd het voorstel door geen enkele Nederlandstalige partij ondertekend.
“Ik stel me de vraag hoe dit voorstel binnen het zogenaamde meerderheidsoverleg gepasseerd is en hoe dit is afgestemd met de huidige coalitiepartners, want Défi is niet akkoord,” reageert Mathias Vanden Borre (N-VA). “We moeten vaststellen dat deze zogenaamde meerderheid er nooit één was en zich de laatste weken van debacle naar debacle sleept. Het weinig besliste beleid wordt zoveel mogelijk ongedaan gemaakt.”
“Dat aan Nederlandstalige zijde geen enkele partij het voorstel ondertekend heeft, is een bijzonder manier van werken,” stelt Vanden Borre, die het uitstel van de verplichte elektrificatie wel steunt. “Het is tijd dat de Brusselaar een volwaardige stabiele regering krijgt die de blik op de toekomst richt.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , elektrische taxi , Taxisector , elektrificatie , Brusselse taxi's