Brussel Mobiliteit heeft een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor de aanleg van een nieuwe tramlijn 15, die Belgica met het Noordstation zal verbinden. Later zou die doorgetrokken worden naar het Centraal Station.
Vergunning aangevraagd voor nieuwe tramlijn tussen Belgica en Noordstation
In een eerste fase zal tramlijn 15 Belgica verbinden met het Noordstation. De tram zal het kanaal oversteken via de Suzan Danielbrug die mee hiervoor ontworpen werd.
De voorlopige eindhalte voor reizigers van tramlijn 15 bevindt zich op het Bolivarplein met een technisch eindpunt om de hoek in de Koolbrandersstraat. In een tweede fase wordt de tramlijn doorgetrokken naar het Centraal Station.
De start van de werken is gepland voor 2026.
Lees verder onder de afbeelding.
Heraanleg
Voor de aanleg van de nieuwe tramlijn wordt ook de openbare ruimte volledig heraangelegd. Daardoor zou de ruimte "evenwichtiger" verdeeld worden over de verschillende vervoersmodi. Over het hele traject worden bomen en struiken geplant en komt er straatmeubilair en zitbanken.
Aan metrostation Belgica zal de rotonde op het Werrieplein onder meer plaats maken voor terrassen en groene ruimte. Uit de verkeerscijfers bleek namelijk dat een rondpunt hier overbodig is, aldus Brussel Mobiliteit. De belangrijkste verkeersstromen lopen via de Belgicalaan en de Woestelaan.
Deze as zal ook bereikbaar blijven vanuit de Carton de Wiartlaan, die eveneens opnieuw wordt ingericht, onder meer om overmatige snelheid tegen te gaan.
Lees verder onder de afbeelding.
Daarnaast wordt ook de openbare ruimte in de Vanderstichelenstraat en Picardstraat volledig heraangelegd. Er komt meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer en tegelijk blijft de toegang voor automobilisten verzekerd. Om het risico op overstroming in het lagergelegen deel van de Picardstraat en de Havenlaan te beperken komt er een betere infiltratie van het regenwater.
De Simon Bolivarlaan wordt omgevormd tot een groene boulevard, met prioriteit voor voetgangers en minder mobiele personen.
'Trots'
Het project rond de nieuwe tramlijn is het resultaat van de samenwerking van openbare diensten zoals Urban, de MIVB, de Bouwmeester en vijf Brusselse gemeenten, zegt Philippe Yenny, directeur van Infrastructuur voor het Openbaar Vervoer van Brussel Mobiliteit. Ze hebben deelgenomen aan de selectie van het studiebureau en aan de begeleidingscomités die georganiseerd werden door het consortium Arcadis – Tactik – Citytools – La/ba onder leiding van Brussel Mobiliteit.
“Deze nieuwe tramlijn zal de Maritiemwijk verbinden met het Noordstation", zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "Vandaaruit rijdt de tram dan verder naar het Centraal station. Maar er is meer: dit project is een verbetering voor de Maritiemwijk, want de Picardstraat krijgt bomen en brede trottoirs. De Maritiemwijk, het Maximiliaanpark en de Noordwijk worden hierdoor groener en leefbaarder: een plek om te wonen, te spelen, te leven."
Voor Brieuc de Meeus, CEO van de MIVB is deze lijn, na de tram van Neder-over-Heembeek, de volgende uitbreiding. "De MIVB vervolgt haar inspanningen om het net verder uit te breiden, en dit zowel voor bus-, tram- en metrolijnen, en draagt zo bij tot het gewestelijke mobiliteitsbeleid.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Brussel Mobiliteit , MIVB , tramlijn 15