Urban.brussels heeft een vergunning toegekend voor de herinrichting van de Wahis-en Lambermontlaan in Schaarbeek. Dat meldt het kabinet van staatssecretaris voor Stedenbouw Ans Persoons (one.brussels-Vooruit) vrijdag. Het project is bedoeld om de verkeersveiligheid en kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren.
Vergunning voor autoluwe Lambermontlaan
Met het project, ingediend door minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en Brussel Mobiliteit, hoopt het Brussels Gewest een veiligere omgeving te creëren voor zwakke weggebruikers over de hele lengte van de Lambermontlaan en Wahislaan, tot aan de Leopold III-laan.
“Overal langs de lanen verhogen we de veiligheid en comfort van voetgangers en fietsers dankzij brede voetpaden, gescheiden fietspaden en de aanplant van een groot aantal bomen”, klinkt het bij staatssecretaris voor Stedenbouw, Ans Persoons (one.brussels-Vooruit).
En die gescheiden fietspaden zijn nodig. “In 2020 hebben we tijdelijke fietspaden aangelegd en uit de tellingen blijkt de forse aangroei van fietsers op die as. Ook voor voetgangers worden deze brede lanen veiliger en comfortabeler. We blijven Brussel veranderen, straat per straat, wijk per wijk", verklaart Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit.
Minder rijstroken
Het aantal rijstroken tussen de Leopold III-laan en de Max Roosstraat wordt herleid naar twee. Dat biedt ruimte voor een zijstrook met trottoir, een tweerichtingsfietsstraat, parkeerplaatsen en een groene berm ter afscherming.
Op meerdere plekken wordt een apart fietspad of een fietsstraat ingericht. Tussen de Leopold III-laan en de Bloemtuinenlaan, de Kapucijnbloemenlaan en de Blauweregenlaan, en de Guillaume Kennisstraat en de Albert Desenfanslaan komt een tweerichtingsfietspad. Op de andere delen gaat het om een fietsstraat. De heraanleg omvat ook de creatie van 118 fietsparkeerplaatsen en 16 dropzones voor gedeelde voertuigen, één om de 200 meter.
Een voetpad dat duidelijk gescheiden wordt van de zijstrook, moet vervolgens het comfort van voetgangers verhogen. Verkeerseilanden en bredere trottoirs zorgen ervoor dat voetgangers veilig kunnen oversteken. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid verbeterd op de kruising tussen de Lambermontlaan en de Max Roosstraat, en de kruising tussen de Demolderlaan en de Sleeckxlaan, punten waar regelmatig ongevallen gebeuren.
Nieuwe halte
Om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren, wordt een nieuwe halte aangelegd op nummer 314 op de Lambermontlaan. Die vervangt de stops Louis Bertrand en Latinis. De halte zal plaats bieden aan langere, bredere bussen en toegankelijk zijn voor mensen met beperkte mobiliteit.
Rechts afslaan vanaf de lanen wordt beperkt, behalve richting de Blauweregenlaan, de Haachtsesteenweg en de Demolderlaan. Dat moet doorgaand verkeer ontmoedigen en woonwijken autoluwer maken.
Tot slot wordt de openbare ruimte verfraaid. Het grasveld tussen de Guillaume Kennisstraat en de Britsierslaan wordt omgevormd tot een regentuin en ontmoetingsplaats. De groenvoorziening van de boulevards zal worden uitgebreid, met bijna 4.000 vierkante meter aan beplanting en 137 extra bomen. Ook de openbare verlichting en straatmeubilair worden opgefrist.
Nu de vergunning voor de heraanleg binnen is, zal Beliris instaan voor de uitvoering van de werkzaamheden. Die zouden starten in 2025. Het totale kostenplaatje wordt geraamd op ongeveer 13 miljoen euro, grotendeels gefinancierd door Beliris en Brussel Mobiliteit. Tijdens de werken zal de openbare ruimte toegankelijk blijven voor personen met beperkte mobiliteit.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Ans Persoons , Elke Van den Brandt , Beliris , Brussel Mobiliteit , Lambermontlaan