Het zebrapad oversteken in de Belliardstraat. Nieuwbouw, gerenoveerde kantoorgebouwen en enkele oudere gebouwen die de kaalslag van de voorbije decennia overleefden

| Het tijdelijke fietspad beschermd met betonblokken wordt bestendigd met nieuwe boordstenen

Vergunning voor nieuwe Belliardstraat met vier rijstroken voor auto's

Tibert Blommaert
© BRUZZ
15/04/2024

Er is een vergunning voor een heraanleg van de Belliardstraat. Het smalste deel richting Jubelpark krijgt twee fietspaden en meer groen. Maar in het drukste deel blijven vier rijstroken voorbehouden voor de auto.

Vorige week heeft urban.brussels een vergunning afgeleverd voor de herinrichting van de Belliardstraat. Voor het eerste deel, tussen de Kleine Ring en de ingang van de Belliardtunnel, verandert vooral het fietspad. De plannen bestendigen de 'tijdelijke’ proefinrichting van de straat, met vier rijstroken voor het autoverkeer.

In het stuk van de straat tussen het Jean Reyplein en het Jubelpark wijzigt de inrichting veel meer. “Daar hebben we enorme stappen vooruit gezet”, zegt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in een schriftelijke reactie. “We creëren bergop een afgescheiden fietspad in de plaats van het COVID-fietspad en planten een rij bomen. Bergaf creëren we een nieuw fietspad.”

Dat rustigere deel van de Belliardstraat krijgt daarnaast nog een vernieuwde busstrook.

Ambitie voor drie rijstroken

Voor het eerste en drukste deel van de straat gaat het voornamelijk om de uitbouw van het tijdelijke fietspad. De betonblokken die de fietsers beschermen worden vervangen door boordstenen zoals in de Wetstraat.

Van den Brandt (Groen) zegt dat ze op termijn ook in het eerste deel verder wil gaan: “De heraanleg met vier rijstroken wordt een pak kwalitatiever, maar onze ambitie blijft om daar zo snel mogelijk naar drie rijstroken te gaan.”

Dat moet dan ruimte creëren voor bredere voetpaden en bomen in de straat.

Bij het kabinet van Van den Brandt klinkt het dat de huidige plannen zo zijn ontworpen om zo'n toekomstige aanpassing gemakkelijk te kunnen uitvoeren. Over de start van de werken zal de volgende Brusselse regering beslissen.

Bereikbaarheid van het centrum

De Belliardstraat is een van de drukste verkeersassen van Brussel en telde oorspronkelijk vijf rijstroken voor auto’s. In 2019 schrapte toenmalig Brussels minister van Mobliteit Pascal Smet (Vooruit.brussels) een van de rijstroken voor een fietspad. Die situatie was altijd als tijdelijke oplossing bedoeld. De tijdelijke vergunning van de proefinrichting moest al in 2021 zijn vervangen door een volwaardige vergunning.

Maar onenigheid tussen Stad Brussel (die vreest voor de toegankelijkheid van het centrum en niet van drie rijstroken wil weten) en het Gewest en de langzame vergunningsprocedure zorgden ervoor dat die tijdelijke inrichting bleef voortbestaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Etterbeek , Mobiliteit , Belliardstraat , afgescheiden fietspaden , Elke Van den Brandt , vergroening

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni