Europese steden zijn nog altijd veel beter verbonden via de lucht dan via het spoor. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace. Ook België scoort slecht. Vanuit Brussel zijn er 41 van de 44 onderzochte steden bereikbaar via een rechtstreekse vlucht en slechts 11 via het spoor.
Zes keer meer rechtstreekse vluchten dan rechtstreekse treinen tussen Europese steden
Greenpeace analyseerde 990 routes tussen 45 grote Europese steden. Slechts 12 procent van die trajecten wordt bediend door rechtstreekse treinen. Voor rechtstreekse vluchten gaat het om 69 procent.
Dat terwijl er volgens Greenpeace 305 treinroutes zijn die makkelijk bediend zouden kunnen worden door een rechtstreekse trein. Het gaat dan om treinroutes die niet langer dan 18 uur in beslag nemen, de huidige maximale reistijd van een nachttrein in Europa.
Belastingvoordelen
"Jarenlang heeft Europa de rode loper uitgerold voor klimaatschadelijke vliegreizen en ze overladen met belastingvoordelen, terwijl treinen en spoorweginfrastructuur steeds verder wegrotten", stelt Joeri Thijs, woordvoerder van Greenpeace België. "Europese regeringen en de EU moeten deze historische wanverhouding corrigeren door de verbindingen en het comfort van treinen te verbeteren en een einde te maken aan de oneerlijke voordelen van de luchtvaartindustrie."
Vanuit Brussel zijn op Luxemburg, Keulen en Kiev na alle onderzochte steden met het vliegtuig bereikbaar. Daartegenover staat dat enkel Amsterdam, Berlijn, Keulen, München, Londen, Luxemburg, Lyon, Marseille, Parijs, Praag en Wenen met de (nacht)trein bereikbaar zijn.
Zeventien extra steden
Uit de analyse van Greenpeace blijkt echter dat er door gebruik te maken van de reeds bestaande spoorweginfrastructuur potentieel zeventien extra treinverbindingen zouden kunnen komen. Het gaat dan om Barcelona, Boedapest, Birmingham, Bratislava, Edinburgh, Hamburg, Kopenhagen, Ljubljana, Madrid, Milaan, Napels, Rome, Stockholm, Valencia, Warschau, Zagreb en Zürich.
Daarom roept Greenpeace België de volgende federale regering op om meer rechtstreekse treinverbindingen te realiseren en de subsidies voor de luchtvaart te schrappen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Greenpeace , nachttrein , internationale verbinding , hogesnelheidstrein , vliegtuig