BRZ 20240911 1902 SPIJBELEN

Charlotte Deprez

| In het Nederlandstalige secundair onderwijs in Brussel was 9,4 procent van alle leerlingen problematisch afwezig, tegenover een Vlaams gemiddelde van 3,8 procent.

Aantal spijbelaars in Nederlandstalig secundair onderwijs in Brussel stijgt

© Belga
23/12/2024

In totaal waren er vorig schooljaar 2.000 problematische afwezigheden in het Nederlandstalig onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat melden Vlaamse en Brusselse parlementsleden Hannelore Goeman en Ilyas Mouani (Vooruit.brussels) maandag in een persbericht na analyse van cijfers van Statistiek Vlaanderen.

In het Nederlandstalige secundair onderwijs in Brussel was 9,4 procent van alle leerlingen problematisch afwezig, tegenover een Vlaams gemiddelde van 3,8 procent. Het percentage Brusselse spijbelaars in het Nederlandstalig secundair onderwijs lag in het schooljaar 2022-2023 op 8,8 procent.

In het gewoon basisonderwijs in Brussel waren vorig schooljaar 291 leerlingen (1,4 procent) problematisch afwezig, in het buitengewoon basisonderwijs gaat het over 36 leerlingen (5,2 procent). In het voltijds gewoon secundair onderwijs waren 1.392 leerlingen (8,3 procent) minstens dertig halve dagen ongewettigd afwezig en in het buitengewoon secundair onderwijs waren dat er 88 (13,9 procent). In het deeltijds beroepssecundair onderwijs spijbelde maar liefst 53,6 procent van alle leerlingen voor dertig halve dagen.

'Straffen helpt niet'

"Alle alarmbellen moeten nu afgaan. De Brusselse spijbelcijfers voor het schooljaar 2023-2024 zijn niet alleen hoger dan het Vlaamse gemiddelde. Ze zijn ook hoger dan die van het schooljaar 2022-2023", zegt parlementslid Goeman. "Alleen straffen helpt niet. We moeten vooral kijken naar de oorzaken van spijbelgedrag. (..) Zolang we daar geen werk van maken, zullen we dit probleem niet indijken."

Ook Brussels parlementslid Mouani roept de commissie Onderwijs van de VGC-raad op om actie te ondernemen en te blijven investeren in begeleidende projecten die spijbelgedrag en schooluitval tegengaan. "De 2.000 leerlingen die problematisch afwezig zijn op school, zijn 2.000 jonge Brusselaars die ondersteuning nodig hebben. Ook ik ben op een bepaald moment mijn motivatie verloren, wat tot spijbelgedrag leidde. Dankzij een time-outproject heb ik mijn motivatie teruggevonden. Spijbelaars hebben hulp nodig, geen straf."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Onderwijs , spijbelen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni