Voor 2.815 kinderen is er volgend schooljaar voorlopig geen plaats in het Nederlandstalig basisonderwijs in Brussel. Dat blijkt uit cijfers van het Lokaal Overlegplatform (LOP) Brussel Basisonderwijs. "Ondanks de forse capaciteitsverhogingen de voorbije jaren blijft het tekort groot."
Geen plek voor bijna drieduizend kinderen in Nederlandstalig basisonderwijs in Brussel
Tijdens de aanmeldperiode, die liep van eind februari tot midden maart, werden in totaal 6.001 aanmeldingsdossiers ingediend voor het Nederlandstalig basisonderwijs in Brussel. Voorlopig grijpt bijna de helft naast een plek op de schoolbanken. Voor 2.815 Brusselse kinderen is er momenteel geen plaats.
"Net zoals de vorige jaren het geval was, overtreft de vraag om een plaats nog steeds ruimschoots het momenteel beschikbare aanbod," klinkt het bij LOP Brussel Basisonderwijs.
De ouders van 3.186 kinderen kregen wel een positief antwoord. Van de kinderen die een plaats kregen toegewezen, kan 70 procent terecht in de eerste keuze van school.
Lerarentekort
Op een termijn van zes schooljaren (inclusief het komende schooljaar) steeg de capaciteit in het Nederlandstalig basisonderwijs in Brussel van 36.935 naar 39.324. Het aantal geweigerde leerlingen daalde in die periode, maar stijgt nu opnieuw: van 2.627 naar 2.815.
Die toename baart het LOP Brussel Basisonderwijs zorgen. Zo blijft de problematiek rond het lerarentekort aanslepen, merkt de organisatie. "Want het heeft weinig zin om te beschikken over (passende) schoolinfrastructuur als er als het ware niemand voor de klas staat," klinkt het.
"Directies en schoolteams hebben de afgelopen jaren bergen werk verzet om ervoor te zorgen dat er iemand in elke klas stond (bijvoorbeeld via het doorschuiven van personeel of het creëren van grotere groepen), maar die creatieve en flexibele aanpak blijkt niet langer houdbaar. Lerarenteams in Brussel ondervinden dag in, dag uit dat de situatie steeds meer ontspoort."
Volgens het LOP Brussel Basisonderwijs gaat het niet alleen om een kwantitatief probleem. "Er is ook een tekort aan goed opgeleide kandidaten met een passend profiel."
Bonus
Maatregelen zoals de lerarenbonus worden toegejuicht, maar moeten verder ontwikkeld worden, aldus het LOP Brussel Basisonderwijs. "Een variant op die bonus kan desgevallend ook toegepast worden voor studenten in een standaardtraject van de lerarenopleiding," stelt het overlegplatform voor.
"Tegelijkertijd is het duidelijk dat er nood is aan een leerkrachtenarbeidsmarktbeleid dat rekening houdt met de grootstedelijke specificiteit en daar ook beleidsinstrumenten voor ontwikkelt. Sommige onderwijspartners stellen zo een financiële bonus voor om in een rijke en tegelijk uitdagende context als Brussel les te geven."
Tot slot blijft het LOP Brussel Basisonderwijs hameren op de aandacht voor het capaciteitsprobleem in het kleuteronderwijs, waar de vraag nog groter is. "Gezien het belang van kleuteronderwijs in functie van onderwijsparticipatie mag dit capaciteitsprobleem niet van de agenda verdwijnen."
Lees meer over: Onderwijs , onderwijs , Nederlandstalig basisonderwijs , LOP Brussel Basisonderwijs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.