De scholen van kinderen uit rijkere gezinnen in Brussel zijn vaak het meest vergroend en bevinden zich daarnaast nabij natuur in de omgeving. Tegelijkertijd kampt de helft van de Brusselse basisscholen met een tekort aan vegetatie op het schoolplein en een derde heeft ook geen toegang tot een nabijgelegen openbare groene ruimte. Dat blijkt maandag uit een VUB-studie.
Groen in Brusselse basisscholen is sterk ongelijk verdeeld
De studie van doctoraatsstudente Elsa Gallez, gecoördineerd door professor Geografie Francesc Baró, wijst op een sterk ongelijke verdeling van het groen in de Brusselse basisscholen. "Brussel wordt vaak afgeschilderd als een van de groenste steden in Europa", zo duidt de onderzoekster. Toch blijkt uit de studie meteen ook dat die groene ruimte "de grootste ongelijkheden vertoont" in vergelijking met Rotterdam, Parijs, Barcelona en andere Europese steden.
Deze ongelijke verdeling heeft grote gevolgen voor het welzijn van de schoollopende jeugd. "Een groene omgeving helpt tegen stress en hyperactiviteit, zorgt voor een verbetering van de cognitieve ontwikkeling en het emotionele welzijn en resulteert in een lager risico op obesitas en astma", zo duidt Gallez. Tijd spenderen in de natuur is dus van enorm belang voor het welzijn van kinderen, "maar degenen die in economisch achtergestelde stedelijke gebieden wonen, doen dat te weinig".
Aangezien kinderen een groot deel van hun tijd op school spenderen, kunnen speelplaatsen en schoolomgevingen een belangrijke rol spelen om dat probleem te vereffenen. Toch blijft 47 procent van de schoolpleinen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest grotendeels bedekt met beton en heeft 51 procent van de scholen geen openbaar groen binnen een straal van driehonderd meter. Vooral in de noordelijke en centrale wijken van de hoofdstad "worden schoolomgevingen blootgesteld aan hoge niveaus van luchtvervuiling en risico op hitte", klinkt het.
Om het probleem beter in kaart te brengen heeft Gallez, in samenwerking met Leefmilieu Brussel, een enquête gelanceerd over het gebruik van groene ruimten door kinderen in de lagere school.
Lees meer over: Onderwijs , Milieu , basisonderwijs , basisscholen , groene speelplaats , speelplaats , VUB , onderzoek