Het nieuwe schepencollege van de Stad Brussel komt met een mobiliteitsbeleid dat naar eigen zeggen breekt met 'Good Move'. David Weystman, fractieleider van MR en toekomstig voorzitter van het OCMW, licht de grote lijnen van het nieuwe mobiliteitsbeleid toe.
Gratis parkeren vanaf 19 uur en minder verkeersfilters: Brussel-Stad herziet mobiliteit
De bestaande plannen in de Vijfhoek en Haren krijgen een grondige evaluatie, met bewoners en handelaars. Weytsman benadrukt dat er geen nieuwe circulatieplannen zoals Good Move zullen worden geïntroduceerd.
"Ons doel is om de hoofdroutes te optimaliseren en hun capaciteit beter te benutten," zegt Weytsman. "Deze verkeersaders moeten efficiënt worden ingericht, met veilige fietspaden en brede, comfortabele voetgangersruimtes. Zo kunnen verschillende vervoerswijzen goed naast elkaar functioneren en voldoen we aan uiteenlopende mobiliteitsbehoeften."
Drie verkeersfilters blijven
Het circulatieplan voor de Vijfhoek ondergaat een aantal wijzigingen. Van de 'verkeersfilters' die door het vorige stadsbestuur werden geïnstalleerd om doorgaand verkeer in de Vijfhoek te weren, blijven er nog drie over.
De verkeersfilters die blijven, zijn bij Kapellekerk in de Marollen, in de Vlaamsesteenweg en in de Koningsstraat. De betonblokken die hier en daar nog staan, worden vervangen door een esthetischer alternatief.
De verkeersfilter verwijderen in de Koningsstraat was een verkiezingsbelofte van Weytsman, die moeilijker te realiseren viel dan gedacht. Hoe dan ook wil het stadsbestuur een studie uitvoeren om te zoeken naar oplossingen voor de wijk, die kreunt onder de verkeersoverlast door de werken aan het station.
De filter aan het IJzerplein wordt verwijderd, waardoor de uitrit naar de Kleine Ring eenvoudiger wordt.
Maatwerk per wijk
Nog een opvallende maatregel: gratis parkeren, dat nu pas vanaf 21 uur geldt, wordt vervroegd naar 19 uur, doordeweeks en in het weekend.
Hoewel het meerderheidsakkoord nog niet publiek is gemaakt, verzekert Weytsman dat de genoemde maatregelen er deel van uitmaken. Het nieuwe schepencollege streeft ernaar om beleid te maken dat oog heeft voor de behoeften van de buurt. "We willen straat per straat en wijk per wijk werken," klinkt het.
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , David Weytsman , Philippe Close