Er is een studie van de Europese Investeringsbank, besteld door minister Sven Gatz (Open VLD), die pistes heeft onderzocht voor een alternatieve financiering van de bouw van metro 3. “Daardoor komt het gevoelige thema alsnog in de campagne terecht,” merkt politiek analist Steven Van Garsse op.
Politieke week over mogelijke alternatieve financiering metro 3: 'Een opsteker voor Gatz'
Het gaat om een PPS-constructie, een privaat-publieke samenwerking. Op die manier draagt een privépartner de investeringen, en betaalt de overheid die jaarlijks af.
“Er zijn wel voorwaarden aan verbonden,” legt Van Garsse uit. “Brussel moet zoveel mogelijk de risico’s wegwerken, want hoe meer risico’s er zijn, hoe duurder de factuur zal uitvallen voor het gewest, en dus voor de belastingbetaler.”
Volgens Van Garsse is dat meteen het grootste obstakel. "Het metro 3-project is dermate groot dat het niet eenvoudig zal zijn om een privébedrijf te vinden dat de uitdaging wil aangaan. Er moeten ook banken gevonden worden om het te financieren.”
Er zijn enkele nadelen aan de constructie. Van Garsse: “De eindkost zal veel hoger liggen. Het bedrijf dat hierin stapt kan een hoge commissie vragen omdat het een zeker risico draagt en de financiering voor zich neemt.”
Het is, denkt Van Garsse, hoe dan ook een opsteker voor Sven Gatz. "Hij zit moeilijk in de campagne met een begroting die zwaar in het rood gaat. Gatz is een fervent voorstander van die metro en haalt alles uit de kast om die te bouwen. Wanneer Europa zegt dat het kan, is dat natuurlijk goed nieuws, al blijven er nog heel veel kanttekeningen te maken.”
Lees meer over: Brussel , Politiek , de politieke week , politieke week , Metro 3 , Sven Gatz , financiering