Er wordt sinds 1 oktober getest met nieuwe soorten landingen op de luchthaven Brussels Airport. Ze moeten zorgen voor minder geluidshinder voor de buurt.
Brussels Airport experimenteert met landingen voor minder geluidsoverlast
De testen vinden plaats sinds 1 oktober, in samenwerking met Skeyes, dat verantwoordelijk is voor de controle van het Belgische luchtruim. Het doel is om te onderzoeken of schuinere landingen kunnen zorgen voor minder geluidsoverlast, minder CO2-uitstoot en minder brandstofverbruik.
Door de landing in een steilere hoek te starten, blijven vliegtuigen langer op grotere hoogte en vliegen ze ook met een lagere snelheid. Dat resulteert in minder geluidsoverlast voor omwonenden, zegt Skeyes. Onder meer Brussels Airlines, TUI en Vueling doen mee aan de testen.
Internationaal project
Het project vindt plaats in het kader van het internationale HERON-consortium (Highly Efficient Green Operations), onder leiding van Airbus. Het doel is om verschillende ontwikkelingen te testen die leiden tot minder vluchtvertragingen, minder brandstofverbruik, minder CO2-uitstoot en minder geluidsoverlast. Voor het project komen 26 partners uit elf landen samen. Het wordt ondersteund door zes luchtvaartmaatschappijen, acht luchtvaartnavigatiediensten en vijf luchthavens in heel Europa.