Brussels Airport kan de in de omgevingsvergunning opgenomen geluidsnormen voor de komende jaren niet halen. Dat zegt Arnaud Feist, de CEO van de luchthavenuitbater, woensdag in een interview met De Tijd.
CEO: 'Brussels Airport kan komende jaren geluidsnormen niet halen'
"We willen de impact van de vluchten op de omwonenden zo veel mogelijk reduceren, maar de doelen die worden opgelegd, zijn niet realistisch", zegt Feist. "De opgelegde doelstellingen waren alleen te halen met nieuwe toestellen. Maar zowel Boeing als Airbus kampt met serieuze vertragingen voor de levering van nieuwe toestellen." De Amerikaanse en de Franse vliegtuigbouwer worstelden tijdens en direct na de coronacrisis met zwaar verstoorde leveringsketens, waardoor toestellen niet konden worden afgewerkt en geleverd.
De luchthaven van Zaventem kreeg in maart vorig jaar een omgevingsvergunning van onbeperkte duur van toenmalig Vlaams minister van Milieu, Zuhal Demir (N-VA). Daarin krijgt de luchthaven geen verbod op nachtvluchten opgelegd, maar is wel de verplichting opgenomen om tegen 2032 minstens 30 procent minder slaapverstoring voor de omwonenden te veroorzaken. Dat moet worden gerealiseerd door vanaf 2026 steeds strengere geluidsnormen voor weekendvluchten op te leggen.
Lees meer over: Samenleving , Brussels Airport , luchthaven van Zaventem , Arnaud Feist , geluidsnormen , geluidsnormen vliegtuigen , geluidshinder