Gaia's lanceerde donderdagmiddag een nieuwe campagne onder de naam 'Unhappy Meal' voor de McDonald's op het Beursplein. De dierenrechtenorganisatie hekelt de leefomstandigheden van de kippen die de multinational gebruikt voor zijn gerechten.
Gaia lanceert nieuwe campagne tegen dierenleed voor McDonald's op Beursplein
De nieuwe Gaia-campagne werd om 13.30 uur afgetrapt door een droevige Ronald McDonald aan de ingang van het Brussels McDonald’s-filiaal. De slogan ‘Unhappy Meal’ is een parodie op het bekende kindermenu. De menudoos van Gaia bevat macabere versies van de klassieke snacks van McDonald’s, waaronder een potje saus van 'kippenbloed' en een portie kipnuggets gemaakt van kippenkoppen.
Tijdens het evenement ontvingen voorbijgangers gadgets met het opschrift “I’m not lovin’ it”. De campagne wordt ook online uitgerold, met een website op www.unhappymeal.be en parodie-advertenties op sociale netwerken. Het grote publiek wordt ook uitgenodigd om de fastfoodketen rechtstreeks uit te dagen via de Gaia-website.
De vereniging roept de fastfoodgigant opactie te ondernemen en maatregelen te nemen om een einde te maken aan het dierenleed dat wordt veroorzaakt.
'Een A4-tje per kip'
In de conventionele boerderijen die leveren aan McDonald's-restaurants hebben vleeskuikens “geen toegang tot de buitenlucht en de dichtheid kan oplopen tot 22 vogels per vierkante meter, wat gelijk staat aan minder dan één A4-tje per kip,” legt de organisatie uit.
“De kippen worden gekweekt om zo snel mogelijk te groeien en bereiken hun slachtgewicht in slechts veertig dagen, een tijd waarin hun gewicht met maar liefst zestig wordt vermenigvuldigd. Als gevolg daarvan kunnen ze al snel hun eigen gewicht niet meer dragen, waardoor ze aan pijn in de poten en gewrichten, kreupelheid en zelfs verlamming gaan lijden,” aldus de dierenrechtenorganisatie.
Met deze campagne tracht Gaia McDonald’s nog maar eens aan te zetten om het Better Chicken Commitment (BCC) te ondertekenen, een overeenkomst die een betere levenskwaliteit en betere slachtmethoden voor vleeskippen garandeert. De criteria omvatten onder andere meer leefruimte en een kleinere bezettingsdichtheid in de houderijen, een verbod op snelgroeiende rassen, toegang tot natuurlijk licht en verrijking van de leefomgeving.
Consumenten bewust maken
Hoewel McDonald's tot nu toe zijn weigering om deze normen te ondertekenen heeft gerechtvaardigd op grond van milieuoverwegingen, wijst Gaia erop dat dit standpunt is gebaseerd op een onderzoek dat in opdracht van de industrie is uitgevoerd en dat “twijfelachtig en onvolledig” is.
“Met deze nieuwe campagne willen we consumenten bewustmaken van het immense dierenleed dat McDonald’s veroorzaakt door winstbejag te laten primeren op dierenwelzijn,” benadrukt Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , McDonald's , campagne GAIA , GAIA , Unhappy Meal , Ronald McDonald , dierenleed , kippen