Brokstukken die uit het plafond vielen, bakken water om de druppels uit de verwarming op te vangen en talloze waterlekken...die ongemakken zijn voorbij, nu het Vlaamse justitiehuis, met enkele jaren vertraging, het nieuwe pand in de Hertogstraat betrekt. Voor directeur Evelien Demuynck staat het complex symbool voor een nieuw tijdperk: “De periode van ‘niemand wil in Brussel werken’ is voorbij.”
Nieuw justitiehuis met jaren vertraging ingehuldigd: ‘Iedereen wil nu in Brussel werken'
“Het moet voor jullie wennen zijn om nu een gebouw te hebben waar de plafondtegels niet naar beneden vallen en waar je het licht kan aandoen zonder risico's,” grapt Bob Van den Broeck, topman bij het Agentschap Justitie en Handhaving tijdens de inhuldiging van het gloednieuwe pand in de Hertogstraat, vlak bij het Vlaams Parlement.
Het Vlaams justitiehuis in Brussel begeleidt daders die geen gevangenisstraf krijgen, maar voorwaarden of alternatieve straffen. Daarnaast biedt het justitiehuis ondersteuning aan slachtoffers van misdrijven, bijvoorbeeld tijdens het terreurproces, en geeft het advies aan familierechters en bemiddelt het tijdens scheidingen of familiale conflicten.
Dit soort werk moesten de Vlaamse justitie-assistenten jarenlang in een gebouw in de Regentschapstraat doen, een complex dat de federale overheid in bruikleen gaf. De verhuizing naar de Hertogstraat was namelijk al aangekondigd in 2020, maar door een conflict tussen de eigenaar en de aannemer heeft het veel langer geduurd dan aanvankelijk gedacht.
Verhuisdozen stonden al klaar in 2020
"Het was een ongelooflijke verrassing dat er uiteindelijk toch schot in de zaak kwam," zegt directeur Evelien Demuynck. "Toen ik in juni 2022 directeur werd, stonden de verhuisdozen al jaren klaar," zegt ze. "Wachtend op een verhuizing die zo lang duurde, dat we op een gegeven moment dachten dat het er niet meer van zou komen."
Uiteindelijk werd een compromis gesloten waarbij het justitiehuis zelf enkele werkzaamheden op zich nam, waardoor de verhuizing alsnog kon plaatsvinden.
Het nieuwe gebouw biedt veel meer ruimte en comfort. Op het gelijkvloers zijn het onthaal, een wachtzaal en gesprekslokalen te vinden. Er is een grote vergaderzaal waar zittingen van de probatiecommissie en andere vergaderingen plaatsvinden. De derde en vierde verdieping zijn gereserveerd voor de back office, waar medewerkers werken en vergaderen.
Er zijn ook veiligheidsmaatregelen voor het personeel, zoals badge-systemen en veilige gesprekslokalen.
'De tijd van 'niemand wil in Brussel werken' is voorbij
De opening lijkt in het niets op de vorige 'feestelijke' opening van het gezamenlijke gebouw van het Franstalig en Nederlandstalig justitiehuis in 2008. Er was toen een tekort aan personeel met achttien openstaande functies, waardoor 1.200 dossiers onbehandeld bleven. Justitieassistenten hadden weinig voeling met de Brusselse stadsproblemen en veel medewerkers woonden niet in Brussel. Hierdoor vertrok nieuw personeel snel naar justitiehuizen dichter bij huis.
Volgens Demuynck zijn ook die ongemakken nu verleden tijd. “De tijd van ‘niemand wil in Brussel werken’ is voorbij," zegt ze. Sinds 2022 zijn er ook 29 nieuwe personeelsleden aangenomen, grotendeels uit Brussel en de Rand. Daardoor is het team nu compleet, met een personeelsbestand van in totaal iets meer dan 60 medewerkers.
Hoewel het aantal opdrachten dat bij het justitiehuis binnenkomt elk jaar stijgt (van 1.815 in 2019 naar 3.434 in 2022) zijn er op dit moment geen wachtlijsten. Demuynck: "We zijn erin geslaagd om niet alleen de stijgende instroom op te vangen, maar ook elke opdracht snel op te nemen."
Het justitiehuis heeft niet alleen meer mensen aangeworven, maar ook de samenwerking met partnerorganisaties versterkt.
Lees meer over: Samenleving , justitiehuis , justitiehuis brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.