Om de impact op de openbare ruimte te beperken worden in Brussel straatlantaarns omgevormd tot laadpalen voor elektrische wagens. De methode bespaart bovendien kosten en creëert handige ‘laadhubs’, aldus netbeheerder Sibelga.
Straatlantaarns doen dienst als laadpaal: ‘Neemt minder parkeerruimte in’
Momenteel zijn er al 41 van dergelijke laadpunten operationeel in Sint-Pieters-Woluwe, Stad Brussel en Ukkel. In de komende zes maanden komen er daar nog 10 bij die gepland zijn voor in de Zandstraat in Brussel en de Waterlelielaan in Oudergem.
De ‘laadlantaarns’ hebben een vermogen dat gelijkaardig is aan dat van klassieke laadpalen (7,4 kW tot 11 kW), maar hebben het voordeel dat ze minder ruimte innemen, zegt de woordvoerder van Sibelga Serena Galeone. "Daarnaast zijn de kosten beperkt omdat de installatie wordt uitgevoerd tijdens de vernieuwing van de straatverlichting.”
De lantaarns kunnen vrij eenvoudig worden ingezet als laadpaal. “De sleuven tussen de elektriciteitskast en de palen zijn al gegraven, en we maken gebruik van deze sleuven om per paal twee extra kabels toe te voegen”, klink het. Daarbij kan de lantaarn ook na de ingreep blijven verlichten.
Niettemin blijft het verkrijgen van een vergunning lastig. Afgelopen jaar mikte Sibelga op 1.200 nieuwe laadpunten tegen februari 2025, maar dat zullen er slechts 800 zijn. De netbeheerder wijt die vertraging aan het verkiezingsjaar waardoor lokale besturen zich terughoudend toonden om parkeerplaatsen van niet-elektrische auto’s te verwijderen.
‘Laadlantaarns’ vormen daar niet meteen een oplossing voor. “Ze zorgen voor veel druk op het parkeren op één enkele locatie, aangezien we minimaal twee palen uitrusten voor vier laadpunten”, aldus Galeone. "Dit zorgt ervoor dat het niet makkelijker is om hiervoor vergunningen te krijgen."
Rotatietarief
Brussel wil het gebruik van de laadpunten ook efficiënter maken doormiddel van een rotatietarief. In Brussel betalen elektrische auto's die aan het opladen zijn geen parkeergeld, maar daardoor houden sommige wagens de plek langer bezet, ook nadat het voertuig al volledig is opgeladen. Sibelga berekende dat een bestuurder gemiddeld 2,5 uur laadt, maar een laadplek in totaal gemiddeld 6,5 uur bezet.
Een oplopend rotatarief dat in werking treedt nadat een voertuig is opgeladen, moet hier korte metten mee maken. Volgens de netbeheerder zal in 2025 zo'n maatregel worden ingevoerd al zijn de discussies nog gaande en is er nog geen exacte datum voor de invoering vastgelegd.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , elektrische laadpalen , elektrische auto , lantaarnpalen , Sibelga