Belga

| Een vliegtuig landt in de schemering op de luchthaven van Zaventem. Archiefbeeld

Vlaanderen eist dwangsommen van 100.000 euro per dag over vliegroutes

© Belga
27/05/2024
Updated: 27/05/2024 10.10u

De Vlaamse regering start op vraag van minister van de Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) een nieuwe procedure voor het hof van beroep om dwangsommen van 100.000 euro per dag te eisen zolang de federale regering de vliegroutes niet opnieuw aanpast. Federaal minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) doet de procedure af als 'verkiezingsspelletjes'.

De Vlaamse regering stapte eerder al naar de rechtbank tegen nieuwe navigatieprocedures die in oktober werden ingevoerd, omdat die te sterk geconcentreerd zouden zijn boven de Vlaamse Rand. De Brusselse rechtbank van eerste aanleg gaf in februari Vlaanderen gelijk. Ze oordeelde dat de federale regering binnen de zes maanden nieuwe vliegroutes moest vastleggen voor de luchthaven van Zaventem.

Tot nu toe maakt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) geen aanstalten om dat ook echt te doen, luidt het in een mededeling van minister Weyts. "Als de federale regering niet vatbaar is voor redelijkheid en argumenten, dan moeten zware dwangsommen maar de doorbraak forceren", zegt die daarover.

100.000 euro per dag

De Vlaamse regering vordert daarom in een nieuwe procedure voor het hof van beroep nu dwangsommen van 100.000 euro per dag zolang de federale regering de vliegroutes niet aanpast. Volgens Weyts is het zeker niet ondenkbaar dat de rechter ingaat op die vraag. Hij wijst erop dat de federale regering nu al dwangsommen van 50.000 euro per week moet betalen aan enkele Noordrandgemeenten ten gevolge van een ander vonnis.

De minister wil de opbrengsten van de dwangsommen overigens gebruiken om geluidswerende investeringen te doen in de getroffen gemeenten van de Vlaamse Rand. "We eisen 100.000 euro per dag in naam van de getroffen inwoners van Vilvoorde, Machelen, Wemmel, Grimbergen, Meise en de andere Vlaamse gemeenten die onevenredig belast worden", zegt minister Weyts nog. "Alle regio's en inwoners van dit land genieten van de lusten van de luchthaven, dus moeten ook de lasten billijk verdeeld worden."

'Pre-electorale verkiezingsstrategie'

Op het kabinet-Gilkinet hebben ze nog geen klacht ontvangen, luidt het bij de woordvoerder van de groene minister. "Deze nieuwe demarche past duidelijk in de pre-electorale verkiezingsstrategie van Ben Weyts, terwijl minister Gilkinet steeds in volle transparantie en constructief wil blijven samenwerken met Vlaanderen in dit dossier." Hij benadrukt de maatregelen die minister Gilkinet op tafel heeft gelegd om de hinder te verlagen voor alle betrokken inwoners, "waaronder rustige nachten, waartegen N-VA zich verzet".

Andere maatregelen die de ecolo-minister aanhaalt zijn de invoering van variabele heffingen en strengere milieu- en geluidsnormen in het beheerscontract met Skeyes. "Tot slot ligt een ontwerp van vliegwet op de regeringstafel, die de methode voor het bepalen van de vliegroutes bepaalt, rekening houdend met alle belangen en in het bijzonder die van bewoners. Die voorziet ook een federale Autoriteit voor controle en beheersing geluidsoverlast", luidt het.

'Communautaire miserie'

Vanuit de Vlaamse regering zelf verwijt ook minister Gwendolyn Rutten (Open VLD) haar collega Weyts profileringsdrang. "'Als er al jaren geen communautaire miserie is, dan maak ik die gewoon zelf', moet Ben Weyts gedacht hebben toen hij opdracht gaf dwangsommen te vorderen van de ene regering naar de andere", laakt de liberale minister op X. "Stunten met belastinggeld helpt ons geen stap verder."
"Na de vergunning-Demir die de luchthaven in de problemen brengt, nu de dwangsommen-Weyts. Twee keer individuele profilering op kap van Vlaams-Brabant", aldus nog Rutten.

@RuttenGwendolyn via X

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni