Haven van Brussel wijst naar zwaar verkeer als oorzaak instabiele kades

CD
© BRUZZ
27/07/2024
Updated: 29/07/2024 17.24u

In een open brief vragen de bewoners van de Zwart Paardstraat, de Schippersstraat en de Henegouwenkaai in Molenbeek om de bouw van het woonproject op de werf van het voormalige Dépôt Design onmiddellijk stop te zetten. De omwonenden vragen een grondige risicoanalyse. "Door de afbraakwerken is de kade langs het kanaal nu onstabiel," zo klinkt het. Maar de Haven van Brussel wijst op een andere oorzaak voor het probleem van de kades.

Na de Monnoyerkaai is nu ook de Henegouwenkaai dicht voor verkeer. De reden is dat er begin juli stabiliteitsproblemen werden vastgesteld. Hoe groot het probleem is en wat de oorzaak is, moet midden augustus duidelijk worden. Bewoners van Molenbeek hebben daar wel ideeën over.

Ze zijn vooral bezorgd over de sloop van het voormalige Dépôt Design en de daaropvolgende werken voor nieuwe woongebouwen die trillingen veroorzaken. "Ondanks klachten van bewoners bij de gemeente en Brussel Leefmilieu en gesprekken met de verantwoordelijken van de bouwplaats, is er geen enkel onderzoek uitgevoerd om de impact van de werkzaamheden op de woningen van de bewoners te meten", schrijven buurtbewoners in een open brief.

"Een van mijn ramen is gebarsten door de trillingen", getuigt buurtbewoner Julien in La Capitale. Hij linkt de werken ook aan het deel van de Henegouwenkaai dat is afgesloten voor voetgangers, fietsers en auto's vanwege instortingsgevaar.

Instablititeit

Op de website van Brussel Mobiliteit staat dat de beslissing "volgt op een onderzoek door een studiebureau aangesteld door de Haven van Brussel. Dat stelde op deze plaats tekenen van instabiliteit in de kaaimuur vast met schade aan bepaalde steunpalen en enkele scheuren ter hoogte van het MIMA-museum. Daarom moet ook de Fatima Mernissi-brug voor voetgangers en fietsers afgesloten worden."

De Haven legt niet direct een verband met de werken aan het grote vastgoedproject 'Dépot' maar wijst naar een andere oorzaak. "We hebben binnenkort een vergadering hierover," zegt havenbaas Gert Van Der Eeken aan BRUZZ. "Het is nu eenmaal zo dat die kades 100 jaar oud zijn, en niet gemaakt zijn om het zware en intense verkeer te dragen."

Inplanting van het immoproject Dépot Brussel aan de Henegouwenkaai, op de locatie waar eerder Dépot Design en fietsenfabrikant Cowboy gevestigd waren

| Locatie van het immoproject aan de Henegouwenkaai, op de locatie waar eerder Dépôt Design en fietsenfabrikant Cowboy gevestigd waren. De versperde voetgangersbrug is nog niet te zien op deze illustratie.

Volgens de bewoners dragen de bouwwerken alvast aanzienlijk bij aan de verzakking en verzwakking van de kades. "Bovendien informeert een brief van de Haven van Brussel aan buurtverenigingen op 5 juli dat het vrachtverkeer (+3,5 ton) tijdelijk verboden moet worden tussen de Vlaamsepoort en de Ninoofsepoort vanwege een lichte maar significante beweging van de kade. Hoe kan het dat kranen en graafmachines op dezelfde locatie mogen werken?", vragen de bewoners in de brief.

In de volgende fase van het project moet er gegraven worden voor een ondergrondse parking van twee etages diep. Buurtbewoners vrezen dat dit nog meer stabiliteitsproblemen zal veroorzaken voor de omliggende huizen. "Wij eisen daarom een onmiddellijke stopzetting van de bouwwerken in afwachting van een grondig onderzoek door de verantwoordelijken en architecten van de bouwplaats."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , Depot Design

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni