Het uitblijven van een nieuwe Brusselse regering heeft tot gevolg dat er geen groen licht gegeven kan worden voor nieuwe mobiliteitswerken. Op die manier kunnen werken die gepland staan voor de eerste maanden van 2025, zoals de heraanleg van het Maximiliaanpark, de modernisering van de Pierre Marchantbrug en de renovatie van de Wet- en Belliardtunnel, vertraging oplopen.
Vertraging dreigt voor openbare werken door uitblijven Brusselse regering
Ruim 200 dagen na de verkiezingen van 9 juni is het nog steeds wachten op een nieuwe Brusselse regering. Dat heeft onder meer tot gevolg dat er geen volwaardige begroting is voor 2025 en het Brussels Gewest toch al zeker voor het eerste kwartaal met voorlopige twaalfden werkt.
Wat betekent dat voor de mobiliteitswerven in het Gewest? "Voor de lopende werven, is er geen impact. Wat bezig is, is bezig. Maar aan nieuwe projecten beginnen we voorlopig niet", antwoordt Inge Paemen, de woordvoerster van Brussel Mobiliteit.
Daar zijn twee redenen voor. Voor nieuwe projecten is er politieke rugdekking nodig en het is goed mogelijk dat de volgende bewindsploeg voor andere beleidsopties kiest, wat tot een aanpassing van de geplande werken kan leiden.
De tweede reden is financieel. Het is geen geheim dat het Brussels Gewest in slechte papieren zit. Volgens een insider zullen er "heel harde beleidskeuzes" gemaakt moeten worden, omdat het gewest "virtueel failliet" is.
Dat kan leiden tot uit- of afstel van grote infrastructuurwerken, zeker als het federale niveau – dat via Beliris sommige grote werken (zoals metro 3) financiert – de geldkraan zou dichtdraaien.
"We zullen rekening moeten houden met de budgettaire inspanningen die het Gewest wil maken", zegt Paemen.
Wachten op groen licht
Een van de grote projecten die voor het eerste kwartaal van 2025 is aangekondigd, is de heraanleg van het Maximiliaanpark. Dat is een gezamenlijk project van Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit en de Stad Brussel.
Ook de modernisering van de Pierre Marchantbrug (kanaal Anderlecht), ook bekend als de Kleine Eilandbrug, werd voor het voorjaar 2025 aangekondigd.
Nog een grote werf die in principe op de agenda staat, is de grondige renovatie van de Wet- en Belliardtunnel. Gezien het politieke vacuüm, is het afwachten of die werken midden dit jaar kunnen starten zoals ontslagnemend minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) eerder had aangekondigd.
2050
Het herstel van de aftakelende kaaien wordt mogelijk een ander groot infrastructuurproject van de volgende Brusselse regering. Werken aan de Henegouwenkaai stonden gepland om te starten eind november, maar door het uitblijven van de regering zijn die nog niet gestart.
Voor wie in de buurt van de Henegouwenkaai en de Koolmijnenkaai woont, is het schrikken bij de geschatte einddatum van de werken die Brussel Mobiliteit er voorlopig op plakt: december 2050.
"Maar dat is zomaar een willekeurige datum, omdat er nog veel onduidelijkheid rond die werken hangt", sust woordvoerster Paemen. "We kunnen eigenlijk nog niets zeggen over de timing. Uiteraard gaan we een preciezere einddatum publiceren, eens we meer zicht hebben op de werken."
Lees meer over: Brussel , Stedenbouw , Brussel Mobiliteit , werven