Wikipedia

| Cryptotermes brevis

Beestig Brussel

Voor het eerst termieten ontdekt in Brussel: 'Eten houten constructies op'

23/06/2024

Onderzoekers van het Instituut voor Natuurwetenschappen en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika ontdekten in Brussel voor het eerst ooit twee soorten termieten. De insecten kwamen wellicht via aangetast hout het land binnen.

In België komen normaal gezien geen termieten voor, wel in subtropische gebieden waar de insecten een cruciale rol spelen bij het afbreken van dode bomen in natuurlijke ecosystemen.

Maar, laat het Instituut voor Natuurwetenschappen weten in een persbericht over de ontdekking, als de termieten de bewoonde gebieden binnendringen, dan kunnen de diertjes “ernstige schade aanrichten aan gebouwen en houten constructies, en ze op die manier verzwakken”. Termieten, die cellulose kunnen verteren, eten het vulsel van binnenuit op.

Meubels en souvenirs

Tot voor kort kwamen geen termieten voor in België. Maar in 2020 kwam daar verandering in: een gezin uit Ukkel ontdekte naar eigen zeggen “ongewone vliegende insecten op in huis”. Na onderzoek van wetenschappers verbonden aan het Instituut voor Natuurwetenschappen en het Koninklijke Museum voor Midden-Afrika bleek het echter om “powderpost-termieten” te gaan. Een jaar later werd in Brussel nog een tweede soort ontdekt.

De resultaten van de identificatie werden recent gepubliceerd in het vaktijdschrift BioInvasive Records.

“In beide gevallen was de plaag waarschijnlijk veroorzaakt door de invoer van aangetast hout uit tropische gebieden”, aldus het persbericht. Het hout kan gediend hebben voor meubels, bouwmaterialen of souvenirs.

Volgens de Brusselse experts gedijen de soort “gelukkig alleen in warme klimaten”. Er is dus "voorlopig nog" weinig risico dat de termieten in België nesten buiten zullen bouwen, en zich zo gaan verspreiden.