Vooruit, CD&V, Fouad Ahidar en N-VA betreuren de manier waarop de Franstalige onderhandelaars communiceren over de lage-emissiezone. MR, Les Engagés en PS lieten weten dat er wat hen betreft twee jaar uitstel komt voor de strengere LEZ-normen die in 2025 zouden ingaan.
Vlaamse partijen niet opgezet met LEZ-demarche van Franstalige onderhandelaars
De nakende verstrenging van de lage-emissiezone is een belangrijk thema voor nogal wat Brusselaars. Vanaf 2025 zullen dieselwagens met euronorm 5 niet meer toegelaten zijn in het gewest, net als benzine-auto’s met euronorm 2. Enkele tienduizenden van die auto’s zouden vandaag nog rondrijden in Brussel.
De Franstalige onderhandelaars voor de Brusselse regering lieten weten dat ze twee jaar uitstel willen en daarover in het Brussels parlement een voorstel willen indienen.
Die communicatie schoot niet enkel in het verkeerde keelgat bij Nederlandstalig formateur Elke Van den Brandt (Groen), die al bijna drie maanden probeert om regeringspartners te vinden aan Nederlandstalige zijde. Ook Brussels staatssecretaris in lopende zaken Ans Persoons (Vooruit.brussels) is niet gediend met de manier van werken.
"Van een toekomstige minister-president verwacht ik dat hij een ploegspeler is die zijn team samenhoudt en respect toont voor alle Brusselaars (FR + NL)"
Staatssecretaris van Stedenbouw (Vooruit.brussels)
“We hebben vorige week samengezeten, we hadden deze thema’s kunnen bespreken om samen een voorstel uit te werken,” laat Persoons weten op X. “Over de uitrol van de LEZ was een compromis mogelijk geweest binnen een bredere mobiliteitsdiscussie.”
Persoons wijst Franstalig formateur David Leisterh ook persoonlijk met de vinger. “Van een toekomstige minister-president verwacht ik dat hij een ploegspeler is die zijn team samenhoudt en respect toont voor alle Brusselaars (FR + NL).”
Ook Fouad Ahidar vindt dat de manier van werken van de Franstalige onderhandelaars “niet ok” is. Hij is wel een voorstander van uitstel voor de LEZ.
Gatz: 'Snel recht op duidelijkheid'
Vooruit was een van de drijvende krachten achter de lage-emissiezone, die tot stand kwam in een regering zonder de groenen, maar met de PS, Les Engagés, Défi, Vooruit, CD&V en Open VLD.
Veel van de initiatiefnemers van toen gaan nu dus op de rem staan, in die mate dat Ecolo en Groen de enige partijen lijken die zich nog helemaal aan de afgesproken timing willen houden.
Ook minister in lopende zaken Sven Gatz (Open VLD) kondigt aan dat hij voor het uitstel zal stemmen. Hij vindt dat logisch omdat er ook elders uitstel komt. De lage-emissiezones in Antwerpen en Gent krijgen bijvoorbeeld één jaar uitstel.
Met de demarche van Leisterh heeft Gatz niet meteen een probleem. “De Brusselaars hebben snel recht op duidelijkheid,” vindt Gatz, die de kwestie geen communautair thema noemt. “De Nederlandstalige partijen zijn wel degelijk op de hoogte gebracht.”
"Dit bewijst dat Elke Van den Brandt al veel eerder andere pistes voor een regering had moeten verkennen"
Vlaams minister van Brussel
CD&V-kopstuk Benjamin Dalle is net als Persoons en Ahidar niet blij met de Franstalige zet. “Ik heb het er bijzonder moeilijk mee dat Franstalige partijen in zo'n fundamentele kwesties alleen stappen zetten,” zegt hij aan onze redactie.
Tegelijk oogst Van den Brandt volgens Dalle nu wat ze de voorbije maanden heeft gezaaid. “Ik zeg al sinds juni dat de andere pistes dan die met CD&V grondig moeten bekeken worden. Door dat niet te doen, ontstaan dit soort situaties.”
Inhoudelijk wil de christendemocraat zich nog niet uitspreken over een mogelijk uitstel. “We zullen zien wat voorgesteld wordt in het parlement.”
N-VA: 'Gevaarlijke precedent'
Cieltje Van Achter (N-VA) van haar kant heeft het over een gevaarlijke precedent voor de Vlaamse gemeenschap in Brussel. “Er moeten dringend volwaardige formatiegesprekken opgestart worden, met een Vlaamse meerderheid.”
Inhoudelijk is N-VA voor uitstel. “Ik begrijp de urgentie om de LEZ uit te stellen, zoals het Vlaamse Gewest en Wallonië dat ook reeds deden.”
Lees meer over: Brussel , Brussel kiest: Brussels parlement , Mobiliteit , lage-emissiezone , LEZ