Zowel bekende als onbekende kandidaten gebruiken gewiekste technieken om twijfelende kiezers nog te overhalen. De grenzen van het toelaatbare worden daarbij soms opgezocht.
Flirten met de grenzen van het toelaatbare in de eindsprint naar de verkiezingen
Lees ook: Laatste rechte lijn naar verkiezingen: 'Groen kan neergang Ecolo hier en daar compenseren'
In de laatste lijn naar de stembusslag van zondag schakelen sommige politici een versnelling hoger. Philippe Close (PS), de burgemeester van Brussel-Stad, verrast met een promofilmpje met grote internationale namen als Anne Hidalgo (de burgemeester van Parijs) en ex-topbokser Vitali Klitschko (de burgemeester van Kiev). Ze kennen elkaar van hun Europese bijeenkomsten.
Maar zijn campagnetechnieken krijgen ook kritiek. David Weytsman (MR), de uitdager van Close, vindt het opmerkelijk dat Brussel-Stad recentelijk wel heel veel recepties van allerhande gemeentediensten organiseert, waarbij Close telkens acte de présence kan geven.
"Een dertigtal inauguraties, vergaderingen die aan het personeel worden opgelegd, toespraken op gesubsidieerde evenementen, brieven die naar ouders worden gestuurd om erop te wijzen dat de soep gratis is... Deze politieke praktijken van campagne voeren met publiek geld zijn onaanvaardbaar", zegt Weytsman op X.
Close verkiest niet te reageren op de uithaal van zijn challenger.
Ook op een lager niveau worden er de kantjes van afgereden. Een dokter in Sint-Pieters-Woluwe vroeg zijn patiënten per brief (met de hoofding van zijn osteopathiepraktijk) om op zijn vrouw, kandidate voor de MR, te stemmen. Of dat strookt met de Code van medische deontologie, is maar de vraag.
Stickers
Nog een opmerkelijke methode: Vooruit Elsene voert naast de klassieke politieke campagne er ook een zonder de partijnaam, via stickers op verkeerspalen en de online hashtag #votevelo. Het doelpubliek is duidelijk: de Elsenaren die een betere fietsinfrastructuur willen. De domeinnaam Votevelo.be, die pas op 18 september geregistreerd werd, komt uit op de webpagina van Vooruit Elsene.
En hoe doe je je verkiezingsfolder opvallen in de lawine aan verkiezingspropaganda in de brievenbus? Het team van Close gebruikt enveloppes waarbij het adres met de hand geschreven is, zodat de ontvanger denkt dat het om persoonlijke post gaat.
Stemadviezen
Nu D-day nadert, geven verscheidene lobbyorganisaties en geëngageerde burgers hun stemadvies uit. In sommige gevallen gaat het wellicht om een handig een-tweetje met de kandidaat, die zo meer visibiliteit krijgt.
De burgerbeweging Mauto Défense, grote tegenstanders van GoodMove, heeft een tabel gepubliceerd met enkele kandidaten die zich expliciet tegen dat mobiliteitsplan kanten.
De vzw Les chercheurs d'air lijst dan weer per gemeente op welke partij de aanleg van schoolstraten in haar programma heeft staan.
Maar er zijn ook erg persoonlijke stemadviezen. Zo raadt fietsactivist Pieter Fannes de Schaarbekenaren aan om op Anton Schuurmans te stemmen. "Mocht je niet graag op Groen stemmen: wel, Anton is een tsjeef. En als CD&V niet je meug is, weet dan dat hij op mobiliteitsvlak heel wat ecologisten langs de groene kant voorbijsteekt", schrijft Fannes op Facebook.
In Sint-Gillis zegt Bart Lemmens, cafébaas van Brasserie L’Union, dat hij voor burgemeester Jean Spinette (PS) gaat stemmen.
Lees meer over: Meer verkiezingsnieuws , Politiek , burgemeester Philippe Close , politieke marketing , twijfelende kiezers
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.