PTB-PVDA kopstuk Simon de Beer: 'We gaan geen zottigheden uithalen de eerste keer'

Kris Hendrickx
© BRUZZ
04/12/2024

Saskia Vanderstichele

| Simon de Beer op het Sint-Denijsplein

Het is een primeur voor Brussel: voor de allereerste keer komt radicaal-links in een gemeentebestuur. Vorst bijt de spits af en presenteerde een bestuursakkoord met PTB-PVDA en zonder revolutionaire passages. “Na deze termijn willen we méér linkse coalities smeden.”

Simon de Beer (37) excuseert zich voor de lichte vertraging, wanneer hij aan het Sint-Denijsplein aankomt. Terwijl hij zijn fiets vastmaakt, legt hij uit dat hij net zijn dochter van vijf op De Puzzel heeft afgezet, een Nederlandstalige school in Laag Vorst. “Tweetaligheid is belangrijk in dit land, ook op mijn werk trouwens.”
De Beer, die vlot Nederlands spreekt, werkt dan ook op het hoofdkwartier van de PTB-PVDA, waar hij verantwoordelijk is voor het secretariaat. Op vraag van de partij begon de geboren Vorstenaar in 2013 een lokale afdeling op te bouwen. Met succes, want elf jaar later wordt hij schepen van Huisvesting, Netheid en Participatie (dat laatste gedeeld met de groenen).

Bij de voorstelling van het bestuurs­akkoord in Vorst was het speuren naar accenten van PTB-PVDA. Alles waar u prat op ging, kon evengoed beleid van de PS of Ecolo zijn.
Simon de Beer: In Vorst zou ofwel de MR of de PTB-PVDA in de meerderheid komen. Dat wij het uiteindelijk geworden zijn, is al een belangrijke verwezenlijking. Met de MR waren alle belangrijke sociale punten in het akkoord gesneuveld. Onze rol was in de eerste plaats om het beste in het programma van de PS en Ecolo nog te versterken: gratis naar school, lagere kosten voor administratieve documenten, geen hogere taksen voor inwoners, meer sociale woningen. Een echte PTB-PVDA-stempel is het ambitieuze project voor de gevangenis, waar we onder meer sociale en openbare woningen willen.

Maar er is op dit moment helemaal geen gevangenisproject. De site is eigendom van de federale staat die al jaren niet thuis geeft als het over de toekomst gaat. Het Gewest wil het wel kopen, maar moet dan nog geld hebben. De gemeente komt pas in derde instantie.
De Beer: Er zijn ook al veel plannen van privépromotoren die druk uitoefenen, hoor. De site is dan ook groot en goed gelegen. Als we van die plek een nieuwe openbare stadswijk maken, met woningen, groene ruimte en meer, zal dat een enorme overwinning zijn. We willen daar nu samen met de gemeente Sint-Gillis aan timmeren, zodat we over tien jaar niet moeten zeggen: “Wat jammer dat het verkocht is aan de privésector.”
Natuurlijk is de gemeente geen eigenaar, maar dat geldt voor alle grote projecten, ook Audi. We moeten wel voorbereid zijn, duidelijke signalen uitsturen en de publieke opinie overtuigen. Zonder dit soort ambitieuze projecten kunnen we geen omvattend sociaal beleid voeren. Het voordeel is dat het project zichzelf kan financieren. Geconventioneerde middenklassenwoningen brengen geld in het laatje, dat naar publieke voorzieningen of sociale woningen kan gaan.

BRZ 20241104 1914 GESPREK Simon De Beer 3

Saskia Vanderstichele

| Simon de Beer, schepen van Huisvesting en Netheid in Vorst.


Toch kunt u niet beloven dat er iets in huis komt van dat gevangenisproject. Wat u wél kan beloven is dan weer mager: tweehonderd sociale woningen afwerken, waar de vorige meerderheid al aan begon. Schamel toch, voor een partij die zo hard de kaart van sociale woningen trekt?
De Beer: Om te beginnen moeten we projecten die al lopen goed beheren en versnellen. Veel daarvan bestaan op papier, maar lopen daarna tien jaar vertraging op. Neem de renovatie van de sociale woningen aan de Bempt. Daar zijn de eerste gebouwen al in 2008 ontruimd en wordt de renovatie nu pas afgerond. Behalve onze ideeën voor de gevangenis bestuderen we nog een reeks andere pistes voor nieuwe sociale woningen. Het is ook uitkijken naar de plannen van het Gewest. Het ritme waarop er nieuwe sociale woningen bijkomen mag in elk geval niet vertragen.

Na de voorstelling van het akkoord bleef de indruk hangen dat PTB-PVDA er vooral bij wou zijn.
De Beer: We hadden een hele lijst van rode lijnen en daar is er geen enkele van overschreden. Daarnaast hadden we dingen die we wilden bereiken: goedkoper onderwijs, minder dure documenten … Veel daarvan is gelukt. Soms staan die dingen ook in andere partijprogramma's, maar je moet ze dan nog realiseren. Daar zullen wij over waken. Bovendien moeten we rekening houden met de financiële situatie van de gemeente, die geen marge heeft. We gaan geen zottigheden uithalen de eerste keer dat we in een meerderheid stappen.

PTB-PVDA had kritiek op de manier waarop werd beslist over Good Move en de circulatieplannen, ook in Vorst. Waarom koos u dan niet de bevoegdheid Mobiliteit in het nieuwe bestuur?
De Beer: De kiezer heeft een duidelijk signaal gegeven dat Ecolo en Groen de verkiezingen niet verloren hebben in Vorst. Ze hebben 21 procent en wij liggen daar maar net voor. Mochten de groenen maar 10 procent hebben gehaald, dan lagen de zaken anders.
Tegelijk zijn er nu afspraken gemaakt over de methodes. Niemand wil hier wat er in Anderlecht of Schaarbeek is gebeurd. Er zal meer overleg zijn en als er fouten gebeuren, moeten we maatregelen kunnen terugdraaien.

"Eén grote industriële speler voor de site van Audi Vorst is een voordeel tegenover kleinere kmo's. Werk in ploegen betekent al snel veel meer jobs per vierkante meter. Laat ons de site niet te snel in stukjes snijden"

Simon de Beer

Schepen voor PTB-PVDA in Vorst

BRZ 20241104 1914 GESPREK Simon De Beer 1 kopje

Met Audi Vorst sluit een van de grootste werkgevers van het gewest de deuren. De meerderheid wil een industriële toekomst. Hoe moet die er voor u uitzien?
De Beer: De drie meerderheidspartijen vinden dat we Europese industrie nodig hebben. Dan moet je zo'n moderne site, die heel goed aangesloten is op het spoor en de snelweg en dicht bij het kanaal ligt, daarvoor gebruiken. De effecten voor de gemeente zouden in dat geval positief zijn, zowel qua belastinginkomsten als voor de werkgelegenheid. Eén grote industriële speler is op dat vlak een voordeel tegenover kleinere kmo's. Werk in ploegen betekent al snel veel meer jobs per vierkante meter. Laat ons de site niet te snel in stukjes snijden.

Vreest u niet dat Vorst en Molenbeek benadeeld zullen worden door de toekomstige gewestregering, waar u niet in zit? De grootste partij in die regering – de MR – staat erg vijandig tegenover de PTB-PVDA.
De Beer: Mocht dat zo zijn, zou dat heel erg zijn op democratisch vlak. We hopen in elk geval van niet en willen tonen dat een gemeente waar de PTB aan het roer zit beter wordt bestuurd dan een aantal andere gemeenten. In Zelzate hebben we de schuld bijvoorbeeld drastisch verminderd.

Zelzate is tegelijk een voorbeeld waar de partij het minder goed doet dan de vorige keer en waar u ook uit de meerderheid ligt.
De Beer: Dat is jammer, maar de vorige meerderheid is daar wel sterk vooruitgegaan. Alleen zijn de extra stemmen daar vooral naar Vooruit gegaan.

"Als men mij naar mijn favoriete communistische persoonlijkheid vraagt, antwoord ik: Nelson Mandela"

Simon de Beer

Schepen voor PTB-PVDA in Vorst

BRZ 20241104 1914 GESPREK Simon De Beer 1 kopje

Riskeert u niet datzelfde scenario in Vorst? Een beleid waar je de stempel van de PTB-PVDA moet zoeken, waardoor de partij bij de volgende verkiezingen pluimen verliest ?
De Beer: We zullen het verschil maken door de kwaliteit van ons werk. Tonen dat PTB-PVDA-schepenen hard werken, luisteren, op het terrein zijn, problemen oplossen en betrouwbare partners zijn. Het doel is dat we na deze legislatuur nog méér linkse meerderheden kunnen bouwen.

MR-formateur David Leisterh veroordeelde de normalisering van een partij “met een ten dode opgeschreven ideologie, verantwoordelijk voor zoveel pijn, ellende en dood”. Hij verwijst naar het communisme. Is uw partij communistisch?
De Beer: Ja, maar het hangt er wel van af hoe je communisme definieert. Voor mij betekent de term in de eerste plaats dat je het algemene belang verdedigt.
Als men mij naar mijn favoriete communistische persoonlijkheid vraagt, antwoord ik: Nelson Mandela. Mensen kijken dan verwonderd, ze beseffen niet dat Mandela jarenlang lid was van het centraal comité van de communistische partij.
We gaan trouwens niet akkoord met alles wat gebeurd is onder het communisme.

BRZ 20241104 1914 GESPREK Simon De Beer 1

Saskia Vanderstichele

| Simon De Beer, schepen voor PTB-PVDA in Vorst: "We zijn vóór een Unionstadion en een grote privé-investering in Vorst"

Over het nieuwe Union-stadion blijft het meerderheids­akkoord opvallend vaag. Wat is het standpunt van de PTB-PVDA daarover?
De Beer: Dat zal afhangen van de laatste studies, waar we snel de resultaten van willen zien. We bekijken de kwestie van het stadion los van de vraag of de Bemptsite de juiste plek is. We zijn vóór een stadion en een grote privé-investering in Vorst. Zo'n kans willen we niet laten schieten, zeker niet nu Audi vertrekt.
Wat de Bemptsite betreft, zijn er antwoorden nodig op verschillende kwesties: de lokale sportclubs die de site nu gebruiken, het overstromingsgevaar … De nieuwe meerderheid wil dat die antwoorden vlug komen om snel over dit dossier te kunnen beslissen.

U wordt binnenkort ook de nieuwe schepen van Netheid in Vorst. Een van de instrumenten tegen sluikstorten zijn de zogenoemde GAS-boetes, maar daartegen verzette u zich de voorbije jaren. Hoe wil u de gemeente dan proper krijgen?
De Beer: We kunnen nog meer doen qua preventie en informatie. Daarnaast zitten die boetes jammer genoeg in ons arsenaal om de netheid te bevorderen en zullen we ze dus gebruiken.
We hebben een principieel probleem met de GAS-boetes, omdat je je er amper tegen kan verzetten. De impact van zo'n boete is veel groter voor iemand die het niet breed heeft. We willen daarom ook met andere maatregelen werken, zoals een dag meedraaien op de netheidsdienst. Verder zullen we het makkelijker maken om GAS-boetes te betwisten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Vorst kiest , Simon de Beer , PTB-PVDA

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni