An Fonteyne richtte in 1999 mee noAarchitecten op, dat je kan kennen van de woonwijk op de site van Thurn & Taxis, het Steen in Antwerpen en de transformatie van de vroegere Citroën-garage tot museum Kanal.
De vijf inzichten van An Fonteyne: ‘Scherp je blik aan het alledaagse’
Lees ook: Muzikant Mustii brengt een nieuw album uit: ‘Luister naar Bowie, aanroep Dionysus en dans’
Le doute est un état mental désagréable, mais la certitude est ridicule (Voltaire)
Twijfel is een ongemakkelijk gevoel dat mij nagenoeg altijd vergezelt. Lang zag ik twijfel als een zwakte, maar intussen heb ik het leren omarmen als iets positiefs. Het betekent niet dat je niet weet wat je wilt, maar dat je verkeert in een staat van nuance waarin alles nog mogelijk is.
Je kan nooit genoeg romans lezen
Ik hou erg van lezen. Het verrast me steeds hoeveel ik leer uit een goede roman. Door de manier waarop taal als materiaal wordt gebruikt, door de verwarring tussen fictie en werkelijkheid, geschiedenis en verbeelding. Maar ook door situaties en reflecties die in een roman extra scherp gesteld worden. Architectuur is in zekere zin ook fictie.
Bekijk het vertrouwde weer met verwondering
Ik hou ervan om uren door een stad te dwalen. Wandelen in een omgeving waarvan je niets verwacht, leidt heel natuurlijk tot een open, kritische houding en reikt vaak antwoorden aan op (ontwerp)vragen die ons bezighouden. Het scherpen van de blik aan het alledaagse is een van mijn favoriete bezigheden.
Ik word voortdurend gevormd en opnieuw gevormd (uit De golven van Virgina Woolf)
In De golven laat Virginia Woolf zes personages met en naast elkaar ouder worden. Deze zin is een uitspraak van Louis, die zich steeds anders gedraagt, afhankelijk van de omstandigheden en de mensen. Een van de belangrijkste premissen van Kanal is dat het onaf blijft. Het gebouw wordt een uitnodiging aan de gebruikers om de dingen naar hun hand te zetten.
Het einde wijst zichzelf uit
Als architect ben je geneigd steeds te denken in functie van een eindresultaat. De druk en verantwoordelijkheden zijn groot, controle lijkt essentieel. De houding die scenograaf Jozef Wouters, van wie ik deze zin leerde, suggereert, geeft rust en vrijheid. Met geduld, vertrouwen en een focus op het proces in plaats van op het resultaat kom je tot onverwachte inzichten.
Met Kanal: a triptych. Book #1: Thinking verscheen zopas het eerste van drie geïllustreerde boeken over het transformatie-project van de voormalige Citroën-garage tot museum,
Lees meer over: Expo , de vijf inzichten , noAarchitecten , architect