De Brusselse cultuurhuizen tonen veel sympathie en begrip voor de beslissing van de KVS om - coronamaatregelen of niet - eind april voor een beperkt publiek op te treden. Toch krijgt de Vlaamse Schouwburg geen medestanders in de burgerlijke ongehoorzaamheid. “De cultuursector heeft er alle belang bij om met één stem te spreken."
Cultuursector toont begrip voor ‘soloslim’ van KVS, maar doet niet mee
Lees ook: KVS opent deuren 'sowieso' op 26 april
Of het nu mag van de overheid of niet, de KVS treedt vanaf 26 april opnieuw op. Voor hoogstens 50 mensen en volgens strikte veiligheidsprotocollen, benadrukt het theaterhuis in de Lakensestraat. “We eigenen ons dit recht toe”, zegt directeur Michaël De Cock. En dus staat van 26 tot 30 april iedere avond een opvoering op de planning van Jonathan, een stuk geschreven en gespeeld door Bruno Vanden Broecke en Valentijn Dhaenens. Niet in openlucht, maar wel in de KVS Bol.
Een eigenwijze houding, in de eerste plaats ingegeven door de pure goesting om op te treden. Maar ook een zekere rancune en geldingsdrang dreven de KVS tot de beslissing. Op dit moment is optreden niet toegestaan, binnen noch buiten. De huidige coronamaatrdegelen lopen af op 25 april. “Het is onze plicht om te tonen dat we we veilig kunnen spelen. De KVS wil een deel van de oplossing zijn”, aldus De Cock, die verwijst naar La Boum. “De dijken lijken te breken. De cultuursector kan een veilig alternatief voor dat soort evenementen bieden.”
De KVS neemt de vlucht vooruit en wacht niet op het Overlegcomité van volgende week. Daar worden niet meteen versoepelingen verwacht. Desondanks zijn andere cultuurhuizen in Brussel niet meteen zinnens het voorbeeld van de KVS te volgen. “Wij zien dit als een sterk signaal van onze collega’s”, zegt topvrouw Agnes Quackels van het Kaaitheater. “Maar wij blijven solidair met de maatschappij en volgen de overheid. Als iedereen zomaar eigenzinnige beslissingen gaat nemen, wordt het moeilijk om de pandemie te bestrijden.”
Tom Bonte, directeur van muziektempel Ancienne Belgique, houdt gemengde gevoelens over aan de soloslim van de KVS. “Ik begrijp de urgentie. Net als de KVS zijn we ervan overtuigd dat de meeste cultuurhuizen veilige optredens kunnen organiseren. Maar sommigen zijn slordig. In die context snap ik ook dat de overheid een algemene regel wil aanhouden. Je hebt de publieksstromen in het theater wel in de hand, maar naar het theater helemaal niet”, merkt Bonte op. Ook hij wijst op het mogelijk kwalijke precedent dat de KVS schept. “Wat als de cafébazen en restauranthouders nu ook cavalier seul gaan spelen? Dan is het hek van de dam.”
"KVS wakkert het debat aan. Het immobilisme in onze sector wordt in vraag gesteld"
Net als de AB heeft ook Flagey er economisch geen baat bij om concerten voor 50 toeschouwers te organiseren. “Daar valt enkel meer verlies mee te maken. Wij leven van ticketing en sponsoring, dus voor ons zou dat niet levensvatbaar zijn”, zegt directeur Gilles Ledure. Maar hij steunt de KVS in zijn actiebereidheid. “Ik begrijp perfect dat de nood om te werken en te creëren zeer hoog is. We zijn op een punt in de pandemie gekomen dat je niet langer kan uitstellen.”
Bij jeugdtheater BRONKS - te vinden op de Varkensmarkt vlak bij de KVS - juichen ze het initiatief toe. “Het valt nog af te wachten of er 26 april ook effectief opgetreden zal worden als er geen groen licht komt van de overheid”, houdt directrice Veerle Kerckhoven een slag om de arm. “Maar er wordt nu tenminste over gepraat. Bijna dagelijks lees je over coronahaarden in bedrijven. Die komen er dan met een boete vanaf. In onze sector liep in oktober bijvoorbeeld niets fout, maar wij moeten wel dicht. Dat immobilisme wordt nu eindelijk in vraag gesteld.”
Enkele politieke partijen opperen om van de opvoering van Jonathan een testevenement te maken. “En dus is het nu al een geslaagde zet van de KVS. Er beweegt iets.”
"De cultuurhuizen moeten snel schakelen, maar doen dat momenteel in een vacuüm"
Veel begrip dus, maar geen enkel van de gecontacteerde cultuurhuizen stapt mee in het verhaal. “De cultuursector heeft er alle belang bij om met één stem te blijven spreken. Ik zie dit dan ook vooral als een symbolische daad”, vat Tom Bonte de teneur samen. Al is de timing niet ideaal, klinkt het ook. Een enkeling vreest dat de KVS hiermee de ruiten van de hele cultuursector ingooit. “Want de coronacijfers zijn nu ook niet van die aard dat ze versoepelingen toelaten. Ik hoop maar dat dit niet als een boemerang in ons gezicht terugkeert.”
Perspectief
Allemaal zijn ze het er wel over eens dat de overheid deze onzekere situatie te lang heeft laten aanslepen. “En dus in zekere zin zat dit eraan te komen”, zucht Bonte. “De cultuursector moet snel schakelen, maar doet dat momenteel in een vacuüm.”
Het sleutelwoord is perspectief, vult Agnes Quackels aan. Het Kaaitheater kijkt nu al reikhalzend uit naar 1 mei. “We werken om tegen dan te kunnen optreden, maar zal dat wel kunnen?”, vraagt Quackels zich af. “Drie weken voor de start van ons seizoen weten we het nog niet. Al een jaar lang enthousiasmeren we onze medewerkers voor niets. Dat wordt mentaal steeds moeilijker.”
En niet alleen de cultuurwerkers smachten naar een vooruitzicht. “We krijgen vragen van verschillende scholen wanneer ze terug naar ons kunnen komen”, aldus Veerle Kerckhoven van BRONKS, die met de paasvakantie in april - de jongerenmaand - geen enkele activiteit mag organiseren. “Ook de jeugd heeft nood aan culturele activiteiten. Al een jaar werken wij voor niets. We hoopten op de paasvakantie, maar ook de plannen die we daarvoor hadden, moesten we opbergen. Het wordt zo wel heel zwaar voor iedereen.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws , Koninklijke Vlaamse Schouwburg , KVS , Michaël De Cock , veerle kerckhoven , Bronks , Tom Bonte , Ancienne Belgique , Kaaitheater , Agnes Quackels , Gilles Delure , vzw Flagey