De eerste 27 loten van een honderdtal Louis Paul Boon-stukken uit een privécollectie van een verzamelaar zijn vrijdag onder de hamer gegaan in Brussel. Alle stuks werden verkocht. De overige stukken worden in december door veilinghuis Arenberg ter beschikking gesteld van geïnteresseerde kopers.
Alle 27 loten uit privécollectie Louis Paul Boon verkocht in Brussel
"We zijn zeer tevreden met de interesse van de verzamelaars in de zaal, aan de telefoon en online. Alle 27 loten in dit eerste deel hebben een nieuwe eigenaar gevonden, vaak boven de waarde van de hoogste schatting. De totale waarde van de collectie wordt op 10.000 euro geschat, waar we nu ruim een derde van hebben gehaald", zegt Jeroen Luyckx, expert bij veilinghuis Arenberg Auctions, na afloop van de veiling. "Boon is kennelijk nog steeds populair, dus dat belooft voor deel twee en drie in de herfst."
"In totaal zijn er bijna 100 Boon-stukken te verkrijgen", aldus Luyckx. "Elke veiling heeft een dertigtal Boon-stukken te koop. Deel twee en drie worden verkocht op 13 en 14 december dit jaar."
De loten bestaan uit belangrijke en nooit eerder verkrijgbare stukken van de in 1979 overleden Vlaamse schrijver. Onder andere handgeschreven 'Boontjes', die Boon voor zichzelf bijhield om op de radio voor te lezen, een verzameling en catalogus van vrouwenlichamen, genaamd "De Fenomenale Feminatheek", de eerste editie van Boons meesterwerk "De Kapellekensbaan", een typoscript voor een Pieter Daens feuilleton in productie van BRT II, verschillende edities van mannenbladen waar Boon teksten voor schreef, en heel wat meer.
"Ook het rock-'n-roll-gehalte van Boon is te zien in de collectie, denk maar aan "De Fenomenale Feminateek" en de mannenbladen." "Boon is een monument in de Vlaamse literatuurgeschiedenis", zegt Luyckx.
"Vandaag veilen we belangrijke stukken van deze grote Vlaamse schrijver. De meeste stukken hebben een bescheiden waarde van om en beide 100 tot 150 euro, maar de waarde van de totale collectie ligt toch tegen 10.000 euro. Het is het geheel dat het deze veiling zo bijzonder maakt."
Volgens Luyckx, die discreet moet zijn over de mogelijke klanten, "zie je bij een oeuvre zoals Boon dat vooral Nederlandstaligen de collectie een warm hart toedragen. Daartussen zitten privéverzamelaars, maar ook musea."
Lees meer over: Brussel , Cultuurnieuws , Louis Paul Boon , veiling , Veilinghuis Arenberg , privécollectie , Jeroen Luyckx , Boontjes , Vlaamse Literatuur