Bij viswinkel en Brussels icoon Noordzee is het alle dagen visdag. Al dertig jaar is de zaak het levenswerk van Wouter Vermeulen en Veronique Aelbrecht. Vanaf deze woensdag komen hun twee kinderen, Lukas en Katrien, mee aan het roer staan van het bedrijf. “Ze hebben nog veel te leren, maar het is een geschenk uit de hemel!”
| Viswinkel Noordzee aan het Sint-Katelijneplein is een familiezaak: zoon en dochter nemen nu de zaak over.
Een jaar geleden besloten Veronique (53) en Wouter (56) dat ze na jaren keihard werken wat gas wilden terugnemen. “Daarom wilden we de zaak ofwel verkopen, of overlaten aan onze kinderen. Maar die wilden dat laatste in eerste instantie niet,” vertelt Veronique.
Zowel Katrien (27) als Lukas (25) waren hun eigen pad als ondernemers aan het bewandelen. Lukas: “Ik studeerde twee jaar geleden af aan de Vlerick Business School en had mijn startup van microalgen, Katrien had haar eigen zaak als contentstrateeg.” Toch begon het idee te rijpen, vertelt hij.
“We hadden een serieuze kandidaat om de zaak over te nemen. Maar toen zijn de kinderen stilletjes beginnen overleggen, zonder dat we het wisten, en kwamen ze tot een beslissing: ‘We doen het samen of we doen het niet!’ Voor Wouter en mij is het een geschenk uit de hemel dat ze ons levenswerk willen verderzetten,” glundert Veronique.
"De kennis over en het bewerken van de vis, dat is het moeilijkste en dat leerproces zal de meeste tijd in beslag nemen"
Zelf komt Veronique uit een gezin van ondernemers, die microbe is duidelijk doorgegeven aan de volgende generatie. Lukas: “Het ondernemen zit in ons bloed. We weten ook wat je ervoor over moet hebben. Maar we zien ook hoeveel waardering onze ouders krijgen voor hun harde werk. Het zou jammer zijn om zo’n fantastisch bedrijf uit handen te geven, dus hebben we de kans gegrepen.”
Dat wil overigens niet zeggen dat de ouders er nu voorgoed mee stoppen. Veronique: “De deal is dat we de eerste twee jaar blijven meedraaien. Ze moeten vertrouwd raken met het product, de klanten en het metier. Ze hebben nog veel te leren.”
“De kennis over en het bewerken van de vis, dat is het moeilijkste en dat leerproces zal de meeste tijd in beslag nemen,” vertelt Lukas, die al sinds begin oktober aan de slag is in de winkel. “En het is hard labeur: opstaan om vijf uur in de ochtend, voor de verse vis aankomt. Dan checken we de kwaliteit, doen we de mise-en-place en tegen acht uur openen we de winkel en om elf uur de bar.”
"Ik maak de stap van contentmadam naar viswijveke. Toch denk ik dat ik bij Noordzee ook mijn creatieve ei kwijt kan"
Voor Katrien is deze woensdag echt de eerste dag: “Het is een grote verandering, ik heb mijn eigen zaak stopgezet en ben vanuit Antwerpen terugverhuisd naar Brussel. Ik maak de stap van contentmadam naar viswijveke. (lacht) Toch denk ik dat ik bij Noordzee ook mijn creatieve ei kwijt kan. Vis is een mooi product en communicatief valt daar veel mee te doen. Zo ben ik al nieuwe dingen aan het proberen met de sociale media en de website.”
De viswinkel is steeds blijven vernieuwen, met bijvoorbeeld de uitbreiding naar de visbars aan het Poelaert- en Luxemburgplein. “Ook wij willen de zaak een nieuwe invulling geven,” zegt Lukas. “We willen vis weer sexy maken, ook voor de jongere generatie. Voor hen is vis nog al te vaak onbekend en onbemind, dus daar willen we onze aandacht op richten.”
Katrien: “We zijn trots op wat onze ouders met Noordzee hebben verwezenlijkt en het zijn grote schoenen om te vullen. Maar gelukkig blijven ze ons altijd bijstaan met hun kennis en goede raad.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Resto & Bar , De Noordzee , viswinkel , brusselse ondernemers , familiebedrijf