Over de melodramatische plotwending, de driedelige structuur, de veranderende toonaard en het fantasie-aspect valt te redetwisten, maar tel je zegeningen.
Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos spelen met onvervalste gulzigheid en knetterende chemie een liefdeskoppel dat zich lelijk verbrandt aan hun amour fou en het soms noodlottige leven. Hij is een naar Brusselse gangsters als Patrick Haemers gemodelleerde overvaller, zij een racepilote met een vergelijkbare drang naar een snel en intens leven. Dat kan niet goed aflopen. De weg om onbeschaamd op te gaan in de donkerromantische sfeer, ligt helemaal open.
De cinefilie druipt ervan af. Cinematografisch is alles dik in orde. Brussel wordt uitstekend benut. Meer dan vijf scènes wil je vijf keer of meer terugzien. De overval op een geldtransport moet de pittigste actiescène uit de geschiedenis van de Belgische film zijn, de ‘telefoon huilt’-scène snijdt erin, de racescènes zijn niet goed voor je tikker en tijdens het eindshot gaat elk haartje rechtstaan. Zeker als je als Brusselaar raadt waar Schoenaerts naartoe raast.
> Le Fidèle. BE, dir.: Michaël R. Roskam, act.: Matthias Schoenaerts, Adèle Exarchopoulos
Lees meer over: Film
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.