1783 Hacked

| Screen.brussels investeerde bijvoorbeeld 45.000 euro in het tweede seizoen van de serie Hacked, waarvan de regisseuse uit Brussel komt.

Meer dan 30 audiovisuele projecten kregen in 2022 Brusselse steun

© Belga
14/12/2022

Het audiovisueel economisch fonds screen.brussels heeft in 2022 in totaal 32 projecten financieel ondersteund. Samen met Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) maakte het ondersteuningsmechanisme woensdagochtend de balans op van die investeringen. Meer dan 90 procent van de investeringen ging naar de klassieke vormen zoals films en series.

De Brusselse regering investeert via screen.brussels jaarlijks 3 miljoen euro in audiovisuele projecten die worden gedraaid in het Gewest. In 2022 vroegen 80 projecten steun aan en werd die ook verleend aan 32 audiovisuele realisaties. Het ondersteuningsmechanisme selecteert de projecten op basis van hun economische waarde voor Brussel, want er moet ook geïnvesteerd worden in lokale werkkrachten en bedrijven.

"Sinds 2016 zijn er in deze sector minstens 160 bedrijven opgericht in of verhuisd naar het Brussels Gewest. 60 procent van de projecten kwam tot stand met een Brusselse regisseur en in maar liefst 74 procent van de gevallen was de productie in handen van een van de productiehuizen die in Brussel zijn gevestigd ", vertelt minister-president Rudi Vervoort.

Een nieuwe vaststelling is dat Brussel ook steeds meer in beeld komt en een aantrekkelijke draailocatie is geworden. In 21 van de 32 projecten wordt de hoofdstad in beeld gebracht. In de films 'Entre la vie et la mort' en 'Ritueel' of in de series 'Roomies', 'Pandore', 'Fils de' of 'Grond' werd Brussel al zichtbaar op het scherm.

Internationaal karakter

"We zien Brussel steeds meer op het scherm, vooral via Belgische regisseurs, maar ook dankzij buitenlandse cineasten. Het is geen fundamentele voorwaarde, maar het speelt wel mee in de keuze. Het helpt om mee te bouwen aan het imago van Brussel als een creatieve metropool", aldus Noël Magis, managing director van screen.brussels.

De producties van de projecten zijn voor driekwart Belgisch, maar vaak wordt ook een coproductie met een Europees buurland opgezet. Het meest gebeurt dat met Frankrijk, maar daarnaast waren er ook samenwerkingen met Nederland, Spanje, Duitsland, Zwitserland of zelfs Canada. Het Europese initiatief Ukrainian Films Now kreeg 20.000 euro steun van screen.brussels, waardoor de postproductie van de langspeelfilm 'When We Were 15' in Brussel afgewerkt werd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Film , Cultuurnieuws , screen.brussels , Rudi Vervoort , audiovisueel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni